Документ v8608872-16, поточна редакція — Прийняття від 15.04.2016

ДЕРЖАВНА ФІСКАЛЬНА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ЛИСТ

15.04.2016  № 8608/6/99-99-19-03-03-15

Про надання роз'яснення

Державна фіскальна служба України відповідно до ст. 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) розглянула лист Товариства щодо питань реєстрації платником акцизного податку та заповнення акта інвентаризації залишку пального і повідомляє таке.

Чи потрібно Товариству реєструватися платником акцизного податку з реалізації пального та як це зробити за умови відсутності у Товариства складів, нафтобаз, ємностей та інших будь-яких умов для зберігання пального, а також за умови, що Товариство жодних "фізичних" стосунків до руху пального не має?

Товариство у листі зазначило, що часто є продавцем дизельного палива.

Відповідно до пп. 212.3.4 п. 212.3 ст. 212 Кодексу особи, які здійснюватимуть реалізацію пального, підлягають обов'язковій реєстрації як платники акцизного податку контролюючими органами за місцезнаходженням юридичних осіб, місцем проживання фізичних осіб - підприємців до початку здійснення реалізації пального.

Вказана норма Кодексу не передбачає звільнення суб'єкта господарювання від обов'язку реєстрації як платника акцизного податку у разі відсутності у нього умов для зберігання пального або "фізичних" стосунків до руху пального.

При цьому, згідно з абзацом другим пп. 14.1.212 п. 14.1 ст. 14 Кодексу, реалізацією пального для цілей розділу VI "Акцизний податок" Кодексу є будь-які операції з передачі (відпуску, відвантаження) пального на митній території України на підставі договорів купівлі-продажу, міни, поставки, дарування, комісії, доручення (у т.ч. передача на комісійну/довірчу реалізацію), поруки, інших господарських та цивільно-правових договорів або за рішенням суду, іншого компетентного державного органу чи органу місцевого самоврядування за плату (компенсацію) або без такої, які передбачають перехід права власності або права розпорядження, а також передачу (відпуск, відвантаження) пального на підставі договорів про виробництво із сировини замовника. Не вважаються реалізацією пального операції з передачі (відпуску, відвантаження) пального на митній території України на підставі договорів зберігання.

У разі реалізації пального реєстрація як платника акцизного податку здійснюється на підставі подання особою не пізніше ніж за три робочі дні до початку здійснення реалізації пального заяви, форма якої затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики (пп. 212.3.4 п. 212.3 ст. 212 Кодексу).

Інформуємо, що з метою забезпечення виконання норм пп. 212.3.4 п. 212.3 ст. 212, п. 231.8 ст. 231 та ст. 232 Кодексу прийнято постанови Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2016 року №№ 113 та 114, якими затверджено Порядок електронного адміністрування реалізації пального (далі - Порядок № 113) та Порядок ведення Єдиного реєстру акцизних накладних (далі - Порядок № 114) відповідно.

Також на виконання норм ст. ст. 231 та 232 Кодексу та вказаних вище постанов Уряду Міністерством фінансів України 25.02.2016 видано накази:

№ 218 "Про затвердження форм заяви про реєстрацію платника акцизного податку з реалізації пального, акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального, Порядку заповнення акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального" (зареєстровано у Міністерстві юстиції України 17.03.2016 за № 405/28535);

№ 219 "Про затвердження форми Акта інвентаризації обсягів залишку пального та Порядку його заповнення та подання" (зареєстровано у Міністерстві юстиції України 12.03.2016 за № 377/28507).

Згідно з пунктом 6 розділу II Порядку № 113 заява про реєстрацію платника акцизного податку з реалізації пального (далі - Заява) складається та подається до контролюючого органу за основним місцем обліку особи як платника податків засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного цифрового підпису відповідальних осіб.

У Заяві надається інформація про всі введені в експлуатацію пункти (склади, комплекси, станції, інші об'єкти) з реалізації пального. Такі відомості мають містити перелік всіх пунктів з реалізації пального, де платником здійснюються операції, що відносяться до операцій з реалізації пального, визначені абзацом другим пп. 14.1.212 п. 14.1 ст. 14 Кодексу, незалежно від того, перебувають чи ні такі пункти у власності або оренді платника податку.

Заява може бути сформована та надіслана через особистий кабінет електронного сервісу "Електронний кабінет платника" (оновлена версія). Вхід до оновленого кабінету здійснюється за адресою: cabinet.sfs.gov.ua, а також через офіційний веб-портал ДФС. Також для формування заяви в електронному вигляді платник податків самостійно на власний розсуд може обрати будь-яке програмне забезпечення, яке формує вихідний файл відповідно до затвердженого формату (стандарту).

Підтвердженням про отримання контролюючим органом Заяви є перша квитанція (квитанція про доставку). Після автоматичної обробки Заяви платнику не пізніше наступного робочого дня направляється друга квитанція.

У другій квитанції зазначається інформація про результати розгляду, а саме: повідомлення про реєстрацію особи платником податку шляхом включення її до Реєстру платників акцизного податку з реалізації пального (далі - Реєстр платників); або повідомлення про необхідність подання нової заяви у разі виявлення порушень вимог щодо електронного цифрового підпису, дотримання форми, порядку заповнення і подання Заяви.

Не пізніше наступного робочого дня після отримання запиту ДФС направляє особі засобами електронного зв'язку в електронному вигляді витяг із Реєстру платників. Витяг є дійсним до внесення відповідних змін до Реєстру платників.

Також переглянути інформацію з Реєстру платників можливо в оновленому "Електронному кабінеті платника" (відкрита та закрита частини / Інформація з Реєстрів ДФС / Реєстр платників акцизного податку).

Чи будуть застосовуватись до Товариства фінансові санкції у зв'язку з не реєстрацією платником акцизного податку з реалізації пального?

Згідно з п. 117.3 ст. 117 Кодексу здійснення суб'єктами господарювання операцій з реалізації пального без реєстрації таких суб'єктів платниками акцизного податку у порядку, передбаченому Кодексом, - тягне за собою накладення штрафу на юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців у розмірі 100 відс. вартості реалізованого пального.

Крім того, наслідком нереєстрації платником акцизного податку з реалізації пального є порушення ним граничних термінів реєстрації акцизних накладних / розрахунків коригування до акцизних накладних в Єдиному реєстрі акцизних накладних (далі - ЄРАН), встановлених ст. 231 Кодексу, та/або відсутності з його вини зареєстрованих акцизних накладних / розрахунків коригування до акцизних накладних в ЄРАН.

Підстави та розміри штрафів, які мають бути застосовані до платника податків за порушення ним порядку реєстрації акцизних накладних та розрахунків коригування до таких акцизних накладних в Єдиному реєстрі акцизних накладних, встановлено ст. 120-2 Кодексу.

Пунктом 11 підрозділу 5 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу передбачено, що норми ст. 120-2 Кодексу не застосовуються при порушенні термінів реєстрації акцизних накладних / розрахунків коригування в ЄРАН, складених у період з 1 березня 2016 року до 1 квітня 2016 року (вказаний період є перехідним періодом, протягом якого реєстрація акцизних накладних / розрахунків коригування в ЄРАН здійснюється без обмеження обсягів, обчислених за формулою, визначеною у п. 232.3 ст. 232 Кодексу). З 1 квітня 2016 року реєстрація акцизних накладних / розрахунків коригування в ЄРАН здійснюється з урахуванням усіх вимог, встановлених Кодексом.

Як і коли Товариство має зареєструвати акцизні накладні, які були виписані ним з 1 березня 2016 року?

При реалізації пального платники акцизного податку повинні скласти акцизну накладну за кожним кодом товарної підкатегорії пального та зареєструвати її в ЄРАН (п. 231.1 ст. 231 Кодексу).

Крім цього, особа, що здійснює реалізацію пального, повинна була протягом 20 календарних днів, починаючи з 1 березня 2016 року, подати до контролюючого органу за основним місцем обліку акт інвентаризації обсягів залишку пального станом на початок дня 1 березня 2016 року із зазначенням адрес об'єктів, на яких зберігаються відповідні обсяги залишків пального, перелік резервуарів, в яких зберігаються обсяги залишку пального, їх технічних параметрів (фізична місткість, що відповідає технічним паспортам), правовстановлюючих документів на відповідні об'єкти та документів, що засвідчують правові підстави експлуатації таких об'єктів.

Зазначені у такому акті інвентаризації обсяги залишку пального контролюючий орган враховує у формулі, визначеній п. 232.3 ст. 232 розділу VI Кодексу, як обсяг, на який платник податку має право зареєструвати акцизні накладні та/або розрахунки коригування в системі електронного адміністрування реалізації пального (п. 9 підрозділу 5 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу).

<…>

Як Товариству заповнити та подати акт інвентаризації обсягів залишку пального, якщо у Товариства станом на 01.03.2016 відсутнє пальне та місця для його зберігання?

Міністерством фінансів України наказом від 25.02.2016 № 219 (зареєстрований у Міністерстві юстиції України 12.03.2016 за № 377/28507) затверджено форму Акта інвентаризації обсягів залишку пального (далі - Акт) та Порядок заповнення та подання Акта (далі - Порядок).

Зокрема п. 2 Порядку передбачено, що Акт складається:

особою, яка є власником пального, - щодо обсягів залишку пального, наявних в місцях зберігання у власних або орендованих ємностях, ємностях для транспортування, а також обсягів залишку пального, переданих іншим суб'єктам господарювання на підставі договорів зберігання. Не включаються в Акт такою особою обсяги залишку пального, передані іншим суб'єктам господарювання згідно з договорами комісії, доручення (у т.ч. на комісійно-довірчу реалізацію) та іншими аналогічними договорами;

особою, якій пальне передано згідно з договорами комісії, доручення (у т.ч. на комісійно-довірчу реалізацію) та іншими аналогічними договорами, - щодо обсягів залишку пального за такими договорами;

особою, яка здійснює виробництво пального на підставі договорів про виробництво із сировини замовника, - щодо обсягів залишку такого пального.

Пунктом 9 підрозділу 5 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу встановлено, що зазначені в Акті обсяги залишку пального контролюючий орган враховує у формулі, визначеній п. 232.3 ст. 232 Кодексу, як обсяг, на який платник податку має право зареєструвати акцизні накладні та/або розрахунки коригування в системі електронного адміністрування реалізації пального.

Отже, у випадку відсутності зазначених обсягів залишків пального та неподання Акта до контролюючого органу у терміни, визначені п. 9 підрозділу 5 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу, платник податку не зможе зареєструвати акцизні накладні та/або розрахунки коригування акцизних накладних у системі електронного адміністрування реалізації пального на такі обсяги.



вгору