Спрощення в оформленні статусу переселенців
Редакції видань; Консультації від 13.01.2016
Документ n0001697-16, поточна редакція — Прийняття від 13.01.2016

Спрощення в оформленні статусу переселенців

Парламент зробив деякі кроки для посилення захисту прав та свобод переселенців, ухваливши 24 грудня 2015 року Закон України "Про внесення змін до деяких законів України щодо посилення гарантії дотримання прав і свобод внутрішньо переміщених осіб". Запропоновані зміни покликані усунути бюрократичні перепони на шляху до отримання довідки внутрішньо переміщених осіб та питання, пов'язані зі спрощенням перебування таких осіб на обліку. Насамперед довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи була виключена з переліку документів, до яких вносяться відомості про місце перебування переселенця, у зв'язку з цим чинність такої довідки вже не залежатиме від відмітки територіального відділу міграційної служби.

Іноземці отримають статус внутрішньо переміщених осіб

Поняття "внутрішньо переміщена особа" продовжує зазнавати змін. Тепер парламентарії включили до цієї категорії іноземців та осіб без громадянства, котрі на законних підставах перебувають на території України та змушені були покинути своє місце проживання у зв'язку зі збройним конфліктом.

Іноземці та особи без громадянства могли мешкати на територіях, на яких сьогодні проводяться бойові дії, проте не мати відповідної реєстрації. Якщо раніше норми Закону "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб" підставою для взяття на облік внутрішньо переміщених осіб визначали наявність реєстрації місця проживання на території антитерористичної операції, то тепер достатньо лише факту такого проживання.

Реєстрація місця проживання не потрібна

Отже, розглядаються два варіанти видачі довідки громадянам, котрі звертаються для отримання статусу внутрішньо переміщеної особи.

У разі наявності в особи реєстрації місця проживання на території, наприклад, збройного конфлікту чи тимчасової окупації, довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи видається в день подання заяви. В цій ситуації жодних проблем у людини виникнути не має.

У разі відсутності відмітки про реєстрацію місця проживання на території збройного конфлікту заявник має підтвердити факт проживання на такій території. Для цього слід надати докази, якими можуть бути військовий квиток з відомостями про проходження військової служби, трудова книжка із записами про здійснення трудової діяльності, документ, що підтверджує право власності на рухоме або нерухоме майно, свідоцтво про базову загальну середню освіту, атестат про повну загальну середню освіту, документи про професійно-технічну освіту, документ про вищу освіту (науковий ступінь), медичні документи, фотографії, відеозаписи тощо. В такому разі законом встановлено 15 днів для видачі особі довідки.

Деякі юристи наголошують на суб'єктивній зацікавленості посадовців у прийнятті того чи іншого рішення для заявника у разі відсутності у нього реєстрації на території збройного конфлікту чи тимчасової окупації. Так, наприклад, наявність в особи документів про освіту прямо не підтверджує факт проживання особи на окупованій території на момент виникнення збройного конфлікту, як цього вимагає закон. Так само і наявність нерухомого майна не може свідчити однозначно про проживання на день виникнення обставин на території адміністративно-територіальної одиниці, з якої здійснюється внутрішнє переміщення. Вочевидь, на практиці це питання буде врегульовано внутрішніми інструкціями чи наказами.

Довідка видається безстроково

Якщо раніше строк дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи становив шість місяців, то з набуттям чинності змін вона видаватиметься безстроково. Деякі юристи зазначають, що документ, який посвідчує тимчасове переміщення, в принципі не може бути безстроковим. Проте це питання вирішено шляхом закріплення підстави для скасування дії довідки - повернення переселенця до покинутого місця проживання. Отже, у зв'язку з тим, що довідку видано безстроково, продовжувати кожні півроку термін її дії вже не потрібно.

Так чи інакше, щоб переселенці відчули спрощення в отриманні свого статусу, на уряд чекає величезна правова робота щодо приведення своїх нормативних актів у відповідність із запропонованими змінами. Зокрема, йдеться про Постанову уряду "Про облік внутрішньо переміщених осіб" від 1 жовтня 2014 р. № 509, якою затверджена, в тому числі, форма довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, яка має зазнати змін; про постанову від 4 березня 2015 р. № 79, згідно з якою територіальні відділи міграційної служби наділені повноваженнями щодо контролю за переміщенням переселенців.

Наталя ТИТАРЕНКО.



вгору