Document v8056816-12, current version — Adoption on November 30, 2012

ДЕРЖАВНА АРХІТЕКТУРНО-БУДІВЕЛЬНА ІНСПЕКЦІЯ УКРАЇНИ

ЛИСТ

30.11.2012  № 40-19-8056

З метою реалізації конституційного права громадян на житло шляхом проходження єдиної процедури прийняття в експлуатацію самовільно збудованих будинків відповідно до пункту 9 розділу V Прикінцевих положень Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України прийнято наказ від 24.06.2011 № 91, зареєстрований в Міністерстві юстиції 11.07.2011 за № 830/19568, який дає можливість за спрощеною процедурою прийняти в експлуатацію закінчені будівництвом індивідуальні (садибні) житлові будинки, садові, дачні будинки, господарські (присадибні) будівлі і споруди, прибудови до них, громадські будинки I та II категорій складності, збудовані до 31.12.2009 без дозволу на виконання будівельних робіт, заяви про прийняття в експлуатацію яких подано до 31.12.2012, а також визначає механізм проведення технічного обстеження їх будівельних конструкцій та інженерних мереж.

Згідно із пунктом 3.8 Порядку Державна архітектурно-будівельна інспекція України та її територіальний орган розглядають справи про адміністративне правопорушення і накладають адміністративні стягнення згідно із статтею 244-6 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі - Кодекс).

19 січня 2011 року набрав чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності та вдосконалення державного регулювання у сфері містобудівної діяльності" № 4220 (далі - Закон № 4220), який передбачає нові підходи стосовно притягнення до відповідальності в залежності від категорії складності об'єкта.

Відповідно до статті 244-6 Кодексу центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю, розглядає справи про адміністративні правопорушення, пов'язані з порушенням вимог законодавства, будівельних норм, державних стандартів і правил під час виробництва, виготовлення та застосування будівельних матеріалів, виробів, конструкцій, а також будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту та прийняття в експлуатацію об'єктів чи споруд, невиконанням законних вимог (приписів) посадових осіб центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю (статті 96, 96-1 (крім частини третьої), 188-42).

Таким чином, із набранням чинності Закону № 4220 Державна архітектурно-будівельна інспекція України та її територіальні органи не уповноважені розглядати справи за правопорушення, передбачені статтею 97 Кодексу (самочинне будівництво).

Разом з тим частина перша статті 96 Кодексу передбачає відповідальність за порушення вимог законодавства, будівельних норм, державних стандартів і правил та затверджених проектних рішень під час нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту об'єктів чи споруд у вигляді накладення штрафу на громадян у розмірі від десяти до п'ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян та на посадових осіб - від п'ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

На даний час чинним законодавством, що регулює відносини у сфері містобудівної діяльності, не передбачено пільг щодо сплати штрафу за порушення у зазначеній сфері.

Разом з тим статтею 33 Кодексу встановлено загальні правила накладення стягнення за адміністративні правопорушення. Відповідно до зазначеної статті стягнення за адміністративне правопорушення накладається у межах, установлених цим Кодексом та іншими законами України. При накладенні стягнення враховуються характер вчиненого правопорушення, особа порушника, ступінь його вини, майновий стан, обставини, що пом'якшують і обтяжують відповідальність.

Відповідно до статті 34 Кодексу обставинами, що пом'якшують відповідальність за адміністративне правопорушення, визнаються:

1) щире розкаяння винного;

2) відвернення винним шкідливих наслідків правопорушення, добровільне відшкодування збитків або усунення заподіяної шкоди;

3) вчинення правопорушення під впливом сильного душевного хвилювання або при збігу тяжких особистих чи сімейних обставин;

4) вчинення правопорушення неповнолітнім;

5) вчинення правопорушення вагітною жінкою або жінкою, яка має дитину віком до одного року.

Законами України може бути передбачено й інші обставини, що пом'якшують відповідальність за адміністративне правопорушення. Орган (посадова особа), який вирішує справу про адміністративне правопорушення, може визнати пом'якшуючими і обставини, не зазначені в законі.

Враховуючи те, що Ви були притягнуті до адміністративної відповідальності за правопорушення, передбачене статтею 97 Кодексу, працівники інспекції державного архітектурно-будівельного контролю відповідно до чинного законодавства при встановленні іншого правопорушення містобудівного законодавства мають право застосовувати заходи адміністративного впливу.

Крім цього, Верховною Радою України 20.11.2012 прийнято Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань регулювання містобудівної діяльності", яким після підписання Президентом України та набрання чинності буде урегульовано порядок щодо притягнення до адміністративної відповідальності за порушення містобудівного законодавства, зокрема щодо застосування заходів адміністративного впливу відповідно до статті 97 Кодексу.

Перший заступник Голови

А.Ф. Григор

{Текст взято з сайту Держархбудінспекції України http://www.dabi.gov.ua/}



on top