Прикраси дорогі, а якість "дута"
Редакції видань; Comment on June 27, 2012
Document n0007697-12, current version — Adoption on June 27, 2012

Прикраси дорогі, а якість "дута"

Купівля золотих прикрас дедалі частіше засмучує наших громадян. І не тому, що грошей шкода: подарував дамі дорогий ланцюжок, а кілька тижнів або місяців по тому вона приходить додому й каже, що загубила або замок зламався. Зажурені покупці поспішають назад у магазин і вимагають обміняти товар, на який не минув строк гарантії. А їм відмовляють, до того ж на законних підставах.

- Нині надходить чимало скарг на погану якість золотих прикрас, що їх випускають українські фірми й підприємства. Найпоширеніші претензії такі: в покупця порвався золотий ланцюжок, випав із кріплень на каблучці дорогоцінний камінь. На вироби із золота та срібла їх виробники зазвичай надають гарантію строком на рік, однак на їхні механічні ушкодження вона не поширюється. А тим часом саме з такими проблемами частіше зустрічається покупець, - коментує начальник відділу споживчого нагляду Державної інспекції з питань захисту прав споживачів Херсонщини Світлана Лібус.

Ураховуючи, що вартість золота протягом декількох останніх років дуже зросла, ювеліри намагаються здешевити свою продукцію, пропонуючи вироби з так званого "дутого" золота. Вони мають таку само об'ємну форму, але водночас коштують удвічі-втричі дешевше, ніж литі. Однак якщо ланцюжок довжиною 18-20 сантиметрів важить близько п'яти грамів або важкий дорогоцінний камінь утримують слабкі кріплення тоненької каблучки - недовго прослужить така річ! Носити її потрібно дбайливо, щоб не зламати й у штовханині не втратити.

Ще одна погана новина: співробітники інспекції з питань захисту прав споживачів не можуть "на око" визначити, з чиєї вини "ювелірка" (особливо з низькопробного турецького золота) стала непридатна - самого покупця чи виробника. Для цього треба замовляти товарознавчу експертизу, яку тепер повинен оплачувати безпосередньо власник зламаних ланцюжка, сережок або каблучки. А коштує вона близько двохсот гривень.

Якщо експертиза підтверджує наявність браку, продавця виробу зобов'яжуть її оплатити, та ще й гроші повернути за покупку. Якщо ні, на покупця чекають подвійні витрати - і на прикрасу, і на експертизу. Дізнавшись про це, деякі скаржники воліють не замовляти експертизу й не бігати інстанціями, а одразу здавати зіпсовані прикраси в скупку лому.

На півдні України сумнівної "ювелірки" особливо багато, тому що на додачу до всього іншого тут поширюють низькоякісні вироби з Туреччини, котрі переправляють у нашу країну "сірими" і "чорними" відверто контрабандними каналами. З ними особливо не панькаються - наніс нове пробірне клеймо й відправив у торговельну мережу.

Деякі покупці навчилися розпізнавати імпортний брак із вітчизняними клеймами та етикетками: такі вироби й за вагою підозріло легкі, й навіть пахнуть "по-іншому". А фахівці кажуть, що брак або невідповідність проби реальному вмісту золота в каблучці або браслеті "на око" не визначиш. Максимально точний висновок може дати ювелір або експерт, який використовує відповідні устаткування й реактиви.


Сергій ЯНОВСЬКИЙ.
Херсонська область.

КОМЕНТАР ЮРИСТА

Ювелірні вироби не підпадають під загальне правило статті 9 Закону України "Про захист прав споживачів", відповідно до якого, протягом 14 діб можна повернути будь-який товар (навіть належної якості). Оскільки постановою КМУ № 172 ювелірні вироби з дорогоцінних металів, дорогоцінного та напівдорогоцінного каміння віднесено до переліку товарів належної якості, що не підлягають обміну (поверненню).

Тож якщо ви придбали неякісний ювелірний виріб, добитися справедливості буде важче, однак можливо. Передусім спробуйте домовитися із продавцем. Дайте зрозуміти, що відстоюватимете свої права "до останнього", якщо буде потрібно - позиватиметеся до суду.

Якщо "мирно" врегулювати конфлікт не вдається, зверніться зі скаргою до Управління у справах захисту прав споживачів. Якщо це не дало результатів - звертайтеся до суду.

Артур АЛІЄВ.



on top