Документ z1190-18, чинний, поточна редакція — Прийняття від 01.10.2018
( Остання подія — Набрання чинності, відбулась 16.11.2018. Подивитися в історії? )

МІНІСТЕРСТВО ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ
МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ

НАКАЗ

01.10.2018  № 806/3105/5


Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
22 жовтня 2018 р.
за № 1190/32642

Про затвердження Інструкції про заходи щодо дотримання вимог законодавства при затриманні без ухвали слідчого судді, суду осіб, підозрюваних у вчиненні злочину, та обранні стосовно підозрюваних запобіжного заходу - тримання під вартою під час досудового розслідування

Відповідно до статей 176-178, 183, 207-212 Кримінального процесуального кодексу України, пункту 6 частини першої статті 23 Закону України «Про Національну поліцію», пункту 9 Положення про Міністерство внутрішніх справ України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 жовтня 2015 року № 878, пункту 10 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02 липня 2014 року № 228, з метою недопущення порушень вимог кримінального процесуального законодавства під час затримання без ухвали слідчого судді, суду осіб, підозрюваних у вчиненні злочинів, та обрання стосовно підозрюваних запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою, а також додержання встановлених строків тримання підозрюваних під вартою НАКАЗУЄМО:

1. Затвердити Інструкцію про заходи щодо дотримання вимог законодавства при затриманні без ухвали слідчого судді, суду осіб, підозрюваних у вчиненні злочину, та обранні стосовно підозрюваних запобіжного заходу - тримання під вартою під час досудового розслідування, що додається.

2. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства юстиції України від 26 березня 2013 року № 289/540/5 «Про заходи стосовно дотримання вимог законодавства при затриманні без ухвали слідчого судді, суду осіб, підозрюваних у вчиненні злочину, та при обранні стосовно підозрюваних запобіжного заходу - тримання під вартою під час кримінального провадження», зареєстрований у Міністерстві юстиції України 11 квітня 2013 року за № 602/ 23134.

3. Департаменту формування політики щодо підконтрольних Міністрові органів влади та моніторингу (Боднар В.Є.) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому порядку.

4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.

5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на Голову Національної поліції України Князєва С.М. та заступника Міністра юстиції України Чернишова Д.В.

Міністр
внутрішніх справ України


А.Б. Аваков

Міністр юстиції України

П.Д. Петренко

ПОГОДЖЕНО:

Перший заступник
Генерального прокурора України

Голова Національної поліції України




Д. Сторожук

С.М. Князєв


ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
внутрішніх справ України,
Міністерства юстиції України
01 жовтня 2018 року № 806/3105/5


Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
22 жовтня 2018 р.
за № 1190/32642

ІНСТРУКЦІЯ
про заходи щодо дотримання вимог законодавства при затриманні без ухвали слідчого судді, суду осіб, підозрюваних у вчиненні злочину, та обранні стосовно підозрюваних запобіжного заходу - тримання під вартою під час досудового розслідування

І. Загальні положення

1. Цю Інструкцію розроблено з метою недопущення порушень вимог кримінального процесуального законодавства під час затримання без ухвали слідчого судді, суду осіб, підозрюваних у вчиненні злочину, та обрання стосовно підозрюваних запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою, а також додержання встановлених строків тримання підозрюваних під вартою.

2. Правовою основою дотримання органами Національної поліції вимог законодавства при затриманні без ухвали слідчого судді, суду осіб, підозрюваних у вчиненні злочину, та обранні стосовно підозрюваних запобіжного заходу - тримання під вартою під час досудового розслідування є Конституція України, Кримінальний процесуальний кодекс України (далі - КПК України), Закони України «Про Національну поліцію», «Про попереднє ув’язнення», Положення про Національну поліцію, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 28 жовтня 2015 року № 877, а також ця Інструкція.

ІІ. Заходи щодо дотримання вимог законодавства при затриманні без ухвали слідчого судді, суду осіб, підозрюваних у вчиненні злочину, та обранні стосовно підозрюваних запобіжного заходу - тримання під вартою під час досудового розслідування

1. Заступники начальників головних управлінь Національної поліції (далі - ГУНП) в Автономній Республіці Крим та м. Севастополі, областях та м. Києві - начальники слідчих управлінь (відділів):

1) контролюють дотримання КПК України слідчими підпорядкованих слідчих підрозділів при затриманні без ухвали слідчого судді, суду осіб, підозрюваних у вчиненні злочину, а також щодо строків тримання підозрюваних під вартою, у тому числі своєчасності інформування адміністрації місць ув’язнення про їх продовження;

2) щомісяця узагальнюють відомості щодо осіб, звільнених:

безпосередньо слідчими або службовими особами, відповідальними за перебування затриманих, які затримувалися без ухвали слідчого судді, суду, без подання клопотання прокурору про обрання запобіжного заходу з ізоляторів тимчасового тримання (далі - ІТТ) ГУНП в Автономній Республіці Крим та м. Севастополі, областях та м. Києві;

з місць ув’язнення у зв’язку із:

скасуванням запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою або його заміною на інший запобіжний захід;

внесенням застави;

закінченням строку дії ухвали слідчого судді, суду про тримання під вартою;

3) проводять щомісяця взаємозвірки з ІТТ та слідчими ізоляторами Державної кримінально-виконавчої служби (далі - СІЗО) щодо відповідності інформації про осіб, зазначених у підпункті 2 цього пункту.

Результати звірок розглядають на підсумкових нарадах слідчих підрозділів. Вивчають питання щодо обґрунтованості затримання та подальшого звільнення осіб, підозрюваних у вчиненні злочину, а також підстав для обрання стосовно підозрюваних запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою;

4) здійснюють контроль за станом розслідування у кримінальних провадженнях, у яких підозрюваних звільнено з-під варти до закінчення досудового розслідування;

5) організовують щокварталу в підпорядкованих слідчих підрозділах перевірки стану дотримання працівниками Національної поліції вимог законодавства при затриманні осіб, підозрюваних у вчиненні злочину, та застосуванні стосовно підозрюваних запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою.

Результати перевірок розглядають на нарадах ГУНП. Здійснюють заходи з усунення виявлених недоліків та недопущення їх у подальшому. До осіб, які не забезпечили вимоги законодавства, вживають заходів впливу;

6) організовують протягом 10 календарних днів з дня виявлення порушень вимог кримінального процесуального законодавства проведення в установленому порядку службових розслідувань за кожним фактом:

обґрунтованої підозри, що доставлення до органу досудового розслідування уповноваженою службовою особою затриманої особи тривало довше, ніж це необхідно;

нездійснення уповноваженою службовою особою, що провела затримання, негайного інформування затриманого зрозумілою для нього мовою про підстави затримання та у вчиненні якого злочину він підозрюється, а також нероз’яснення йому права мати захисника, отримувати медичну допомогу, давати пояснення, показання або не говорити нічого з приводу підозри проти нього, неповідомлення інших осіб про його затримання і місцеперебування на порушення вимог статті 213 КПК України;

невручення затриманому негайно копії протоколу про затримання під підпис, а також ненадіслання такого протоколу прокуророві;

звільнення затриманої особи, підозрюваної в учиненні злочину, безпосередньо слідчим або службовою особою, відповідальною за перебування затриманих, без подання слідчим клопотання прокурору про обрання запобіжного заходу;

звільнення підозрюваних з-під варти через невнесення слідчим за погодженням з прокурором клопотання про продовження строку тримання під вартою в порядку, установленому КПК України;

ухвалення судом виправдувального вироку, винесення прокурором постанови про закриття кримінального провадження у зв’язку з відсутністю події кримінального правопорушення або відсутністю в діянні складу кримінального правопорушення щодо особи, яка трималася під вартою;

7) надсилають до Головного слідчого управління Національної поліції України документи про результати службового розслідування в 5-денний строк з дня їх затвердження;

8) доводять до відома кожного працівника підпорядкованих слідчих підрозділів на підсумкових нарадах інформацію про заходи, вжиті щодо службових осіб, які допустили порушення вимог законодавства.

2. Заступники начальників управлінь, відділів, відділень поліції ГУНП - начальники слідчих відділів, відділень:

1) приймають щоденні письмові звіти від службової особи, відповідальної за перебування затриманих, про стан дотримання прав затриманих осіб; негайно письмово доповідають начальнику слідчого управління (відділу) ГУНП про факти порушення прав затриманих та вживають невідкладних заходів щодо усунення виявлених порушень;

2) здійснюють контроль за веденням службовою особою, відповідальною за перебування затриманих, обліків затриманих слідчими осіб, підозрюваних у вчиненні злочину, а також підозрюваних, стосовно яких обрано запобіжний захід у вигляді тримання під вартою;

3) ведуть облік кримінальних проваджень, у яких стосовно підозрюваного згідно з ухвалою слідчого судді обрано запобіжний захід у вигляді тримання під вартою; тримають на особистому контролі стан досудового розслідування в таких кримінальних провадженнях;

4) вивчають кримінальні провадження, у яких вносяться клопотання щодо продовження строків тримання підозрюваних під вартою. Дають слідчому письмові вказівки, які не можуть суперечити рішенням та вказівкам прокурора, у разі потреби створюють слідчі групи;

5) здійснюють контроль за своєчасністю інформування підозрюваного про завершення досудового розслідування та надання доступу до матеріалів кримінального провадження з метою недопущення порушення строків тримання під вартою;

6) негайно подають до місць ув’язнення взятої під варту особи письмове повідомлення щодо продовження строку тримання під вартою та завірену в установленому порядку копію відповідної ухвали слідчого судді, суду;

7) надсилають протягом доби письмове повідомлення до адміністрації СІЗО в разі передання до іншого органу досудового розслідування кримінального провадження, у якому стосовно підозрюваного обрано запобіжний захід у вигляді тримання під вартою;

8) надсилають протягом доби з моменту виявлення обставин, зазначених у підпункті 6 пункту 1 цього розділу, повідомлення до слідчих підрозділів ГУНП.

3. Начальники ІТТ щомісяця до 03 числа надсилають до слідчих підрозділів ГУНП списки всіх осіб, звільнених з ІТТ протягом звітного місяця безпосередньо слідчими або службовими особами, відповідальними за перебування затриманих, які затримувалися без ухвали слідчого судді, суду.

4. Начальники СІЗО:

1) надсилають повідомлення до органу, у провадженні якого перебуває кримінальне провадження, якщо строк тримання взятої під варту особи закінчується через 7 діб, а ухвала слідчого судді, суду про його продовження або повідомлення про закінчення досудового слідства не надійшло, копії такого повідомлення - прокурору, який здійснює процесуальне керівництво досудовим розслідуванням, прокурору, який здійснює нагляд за додержанням законів при застосуванні заходів примусового характеру, пов’язаних з обмеженням особистої свободи громадян, та начальнику слідчого підрозділу ГУНП;

2) негайно звільняють підозрюваного в разі постановлення слідчим суддею, судом ухвали про відмову в продовженні строку тримання під вартою, про скасування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою або його заміну на інший запобіжний захід, про звільнення особи з-під варти або в разі закінчення строку дії ухвали слідчого судді, суду про тримання під вартою, а також після отримання та перевірки документа, що підтверджує внесення застави; в день звільнення підозрюваного повідомляють про це письмово слідчого, який здійснює кримінальне провадження, начальника слідчого підрозділу ГУНП, прокурора, який здійснює процесуальне керівництво досудовим розслідуванням, та слідчого суддю, суд;

3) забезпечують сприяння у виконанні підпункту 3 пункту 1 цього розділу для проведення взаємозвірки відповідності інформації про осіб, яким згідно з ухвалою слідчого судді, суду обрано запобіжний захід у вигляді тримання під вартою, яких звільнено зі слідчих ізоляторів у зв’язку із зміною запобіжного заходу, унесенням застави, закінченням строку дії ухвали слідчого судді, суду про тримання під вартою.

5. Начальники ІТТ, СІЗО не допускають до затриманих, підозрюваних, стосовно яких обрано запобіжний захід у вигляді тримання під вартою, працівників оперативних підрозділів, інших службових осіб правоохоронних органів, крім службової особи, відповідальної за перебування затриманих, без письмового дозволу слідчого, який здійснює розслідування в кримінальному провадженні, або прокурора, який здійснює процесуальне керівництво досудовим розслідуванням.

Т.в.о. директора
Департаменту
формування політики
щодо підконтрольних
Міністрові органів влади
та моніторингу МВС






С.Є. Житняк

Директор Департаменту
публічного права
Міністерства юстиції України



Л.М. Кравченко



вгору