Про звернення до Генеральної прокуратури України
Центрвиборчком; Постанова від 16.10.2015450
Документ v0450359-15, поточна редакція — Прийняття від 16.10.2015

ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ

ПОСТАНОВА

від 16 жовтня 2015 року № 450

Про звернення до Генеральної прокуратури України

Харківською обласною виборчою комісією 1 жовтня 2015 року за результатами розгляду документів Регіональної організації Політичної партії "Опозиційний блок" в Харківській області щодо реєстрації кандидатів у депутати Харківської обласної ради в багатомандатному виборчому окрузі, включених до виборчого списку цієї місцевої організації партії, прийнято постанову № 77, якою відмовлено в реєстрації зазначених кандидатів. На обґрунтування прийнятого рішення Харківською обласною виборчою комісією було вказано на подання документів для реєстрації кандидатів у депутати Харківської обласної ради в багатомандатному виборчому окрузі, включених до виборчого списку Регіональної організації Політичної партії "Опозиційний блок" в Харківській області, з порушенням строку, встановленого частиною другою статті 41 Закону України "Про місцеві вибори" (далі - Закон), на порушення порядку висування кандидатів у депутати, а також невідповідність поданих документів вимогам статті 38 Закону.

Центральна виборча комісія 7 жовтня 2015 року прийняла постанову № 395 "Про заяву Регіональної організації Політичної партії "Опозиційний блок" в Харківській області, зареєстровану в Центральній виборчій комісії 5 жовтня 2015 року за № 21-34-10155", якою скасувала вказану постанову Харківської обласної виборчої комісії як незаконну та зобов’язала цю виборчу комісію в строк до 8 жовтня 2015 року включно вирішити питання щодо реєстрації кандидатів у депутати Харківської обласної ради в багатомандатному виборчому окрузі, включених до виборчого списку Регіональної організації Політичної партії "Опозиційний блок" в Харківській області, та представника цієї місцевої організації політичної партії у Харківській обласній виборчій комісії з правом дорадчого голосу відповідно до вимог Закону.

Харківська обласна виборча комісія 8 жовтня 2015 року прийняла постанову № 91 "Про вирішення питання щодо реєстрації кандидатів у депутати Харківської обласної ради в багатомандатному виборчому окрузі, включених до виборчого списку Регіональної організації Політичної партії "Опозиційний блок" в Харківській області, та представника цієї місцевої організації політичної партії у Харківській обласній виборчій комісії з правом дорадчого голосу", якою повторно відмовила в реєстрації кандидатів у депутати Харківської обласної ради в багатомандатному виборчому окрузі, включених до виборчого списку Регіональної організації Політичної партії "Опозиційний блок" в Харківській області, а повноваження представника вказаної місцевої організації політичної партії в територіальній виборчій комісії з правом дорадчого голосу вирішила вважати припиненими.

Постановою Центральної виборчої комісії від 9 жовтня 2015 року № 411 "Про дострокове припинення повноважень усього складу Харківської обласної виборчої комісії" скасовано постанову Харківської обласної виборчої комісії від 8 жовтня 2015 року № 91, достроково припинено повноваження усього складу цієї виборчої комісії у зв’язку з одноразовим грубим порушенням нею Конституції України та Закону, а також зобов’язано Харківську обласну виборчу комісію після сформування її нового складу до 13 жовтня 2015 року включно вирішити питання щодо реєстрації кандидатів у депутати Харківської обласної ради в багатомандатному виборчому окрузі, включених до виборчого списку Регіональної організації Політичної партії "Опозиційний блок" в Харківській області, та представника цієї місцевої організації політичної партії у Харківській обласній виборчій комісії з правом дорадчого голосу відповідно до вимог Закону.

Харківська обласна виборча комісія постановою від 13 жовтня 2015 року № 103 "Про вирішення питання щодо реєстрації кандидатів у депутати Харківської обласної ради в багатомандатному виборчому окрузі, включених до виборчого списку Регіональної організації Політичної партії "Опозиційний блок" в Харківській області, та представника цієї місцевої організації Політичної партії у Харківській обласній виборчій комісії з правом дорадчого голосу" втретє протизаконно відмовила в реєстрації кандидатів у депутати Харківської обласної ради в багатомандатному виборчому окрузі, включених до виборчого списку Регіональної організації Політичної партії "Опозиційний блок" в Харківській області, на виборах депутатів Харківської обласної ради 25 жовтня 2015 року, а повноваження представника цієї місцевої організації партії в територіальній виборчій комісії з правом дорадчого голосу вирішила вважати припиненими.

Крім того, постановою Харківської обласної виборчої комісії від 13 жовтня 2015 року № 105 "Про звернення ПП "Юнісофт" від 12.10.2015 № 427" вирішено, зокрема, дозволити приватному підприємству "Юнісофт" розпочати друк виборчих бюлетенів для голосування з виборів депутатів Харківської обласної ради 25 жовтня 2015 року.

Постановою від 14 жовтня 2015 року № 439 "Про скасування постанов Харківської обласної виборчої комісії від 13 жовтня 2015 року № 103 та № 105" Центральна виборча комісія скасувала вказані постанови Харківської обласної виборчої комісії, а також зобов’язала заступника голови та секретаря цієї комісії забезпечити до 13 години 15 жовтня 2015 року доставку до Центральної виборчої комісії оригіналів поданих до неї Регіональною організацією Політичної партії "Опозиційний блок" в Харківській області документів щодо реєстрації кандидатів у депутати Харківської обласної ради у багатомандатному виборчому окрузі, включених до виборчого списку цієї місцевої організації партії, на чергових місцевих виборах 25 жовтня 2015 року.

Проте станом на 16 жовтня 2015 року вказані документи до Центральної виборчої комісії Харківською обласною виборчою комісією не доставлено.

Крім того, Центральна виборча комісія зазначає, що постановою Харківського окружного адміністративного суду від 7 жовтня 2015 року в справі № 820/10470/15, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 10 жовтня 2015 року, зокрема, скасовано рішення Харківської обласної виборчої комісії від 1 жовтня 2015 року № 72 "Про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Харківської обласної ради, включених до виборчого списку кандидатів у депутати ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "БЛОК ДАРТА ВЕЙДЕРА" на виборах депутатів Харківської обласної ради 25 жовтня 2015 року" та зобов’язано Харківську обласну виборчу комісію зареєструвати кандидатів у депутати Харківської обласної ради, включених до виборчого списку ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "БЛОК ДАРТА ВЕЙДЕРА".

Водночас станом на сьогодні Харківською обласною виборчою комісією зазначені судові рішення не виконано.

У зв’язку з викладеним Центральна виборча комісія вважає за необхідне відзначити таке.

Згідно з частиною першою статті 1 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" Комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів у порядку та в межах, установлених законами України.

Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів (пункт 1 частини першої статті 19 Закону).

Відповідно до частини першої статті 2 указаного Закону Комісія в межах своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України.

Центральна виборча комісія здійснює контроль за додержанням законодавства про місцеві вибори на всій території України (пункт 2 статті 21 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", пункт 1 частини першої статті 24 Закону).

Частиною першою статті 13 зазначеного Закону передбачено, що рішення Комісії, прийняте в межах її повноважень, є обов’язковим для виконання всіма суб’єктами відповідного виборчого процесу, в тому числі відповідними виборчими комісіями нижчого рівня.

За змістом частини четвертої статті 19 Закону рішення Центральної виборчої комісії є обов’язковими для виконання всіма суб’єктами виборчого процесу, в тому числі територіальними, дільничними виборчими комісіями, а також органами виконавчої влади, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, об’єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями.

Невиконання, неналежне, несвоєчасне виконання рішень Комісії відповідно до частини шостої статті 13 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" тягне за собою відповідальність, встановлену законом.

Частиною п’ятою статті 124 Конституції України передбачено, що судові рішення ухвалюються судами іменем України і є обов’язковими до виконання на всій території України.

Згідно з частиною першою статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України постанова або ухвала суду, яка набрала законної сили, є обов’язковою для осіб, які беруть участь у справі, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України.

Невиконання судових рішень тягне за собою відповідальність, встановлену законом (частина третя статті 14 зазначеного Кодексу).

Частиною першою статті 38 Конституції України визначено, що громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Згідно з частиною першою статті 71 Основного Закону України вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.

Відповідно до частини першої статті 20 Закону виборчі комісії з місцевих виборів є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення відповідних місцевих виборів і забезпечувати додержання та однакове застосування законодавства України про місцеві вибори.

Виборчі комісії зобов’язані діяти відповідно до Конституції України та законів України (частина третя статті 19 Закону).

Натомість, як свідчать указані вище обставини, Харківська обласна виборча комісія неодноразово послідовно вчиняла дії та приймала рішення, які не ґрунтуються на вимогах законів України, порушують основоположні принципи і засади виборчого процесу, права суб’єктів виборчого процесу.

Так, на сьогодні, нехтуючи вимогами Закону та рішенням Центральної виборчої комісії, обов’язкова до виконання постанова Центральної виборчої комісії від 14 жовтня 2015 року № 439 Харківською обласною виборчою комісією не виконана.

Не виконано і двох інших постанов Центральної виборчої комісії - від 7 жовтня 2015 року № 395 та від 9 жовтня 2015 року № 411, якими Харківську обласну виборчу комісію було зобов’язано вирішити питання щодо реєстрації кандидатів у депутати Харківської обласної ради в багатомандатному виборчому окрузі, включених до виборчого списку Регіональної організації Політичної партії "Опозиційний блок". При цьому, беручи до увагу частину другу статті 46 Закону, безперечним є те, що у Харківської обласної виборчої комісії не було законних підстав під час встановлення Центральною виборчою комісією відповідності поданих для реєстрації документів вимогам закону відмовляти в реєстрації відповідних кандидатів ані з підстав, з яких у реєстрації кандидатів було відмовлено постановою Харківської обласної виборчої комісії від 1 жовтня 2015 року № 77, ані з будь яких інших підстав.

На порушення статті 124 Основного Закону України, статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України Харківською обласною виборчою комісією також не виконано постанову Харківського окружного адміністративного суду від 7 жовтня 2015 року в справі № 820/10470/15, яка набрала законної сили 10 жовтня 2015 року.

Центральна виборча комісія зауважує, що послідовне протизаконне ігнорування Харківською обласною виборчою комісією обов’язкових до виконання рішень комісії вищого рівня та судових рішень підтверджує систематичне та грубе порушення цією комісією та її членами вимог Конституції України та законів України.

Указане також свідчить про можливу наявність у діях членів Харківської обласної виборчої комісії ознак перешкоджання реалізації виборчих прав громадян України, діяльності інших суб’єктів виборчого процесу, в тому числі Центральної виборчої комісії, та складу злочину, передбаченого статтею 157 Кримінального кодексу України.

Згідно з частиною четвертою статті 13 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" у разі виявлення у процесі розгляду питання на засіданні Комісії ознак вчинення злочину чи іншого правопорушення Комісія приймає рішення про звернення до відповідних правоохоронних органів та передає їм відповідні матеріали.

Враховуючи викладене, відповідно до статей 38, 71 Конституції України, статті 19, частини першої статті 20 Закону України "Про місцеві вибори", керуючись статтями 1 - 3, 11 - 13, пунктом 2 статті 21 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:

1. Звернутися до Генеральної прокуратури України щодо проведення перевірки викладених у цій постанові обставин та вжиття відповідно до законодавства України заходів реагування.

2. Цю постанову надіслати Генеральній прокуратурі України та оприлюднити на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.

Голова
Центральної виборчої комісії


М.ОХЕНДОВСЬКИЙ



вгору