Документ v0311359-07, поточна редакція — Прийняття від 04.09.2007

                                                          
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
П О С Т А Н О В А
04.09.2007 N 311
Про відмову в реєстрації ініціативних груп
всеукраїнського референдуму за народною
ініціативою, утворених на зборах громадян
України, подання про реєстрацію яких надійшли
до Центральної виборчої комісії за період
з 23 до 28 серпня 2007 року

До Центральної виборчої комісії 23 серпня 2007 року надійшли
документи щодо реєстрації ініціативних груп всеукраїнського
референдуму за народною ініціативою, в тому числі подання, які
підписали:
голова Роздольненської районної ради Автономної Республіки
Крим С.Акімов, від 20 серпня 2007 року N 01-12/255;
виконуюча обов'язки голови Юр'ївської районної ради
Дніпропетровської області Швидка Л.Г., від 17 серпня 2007 року
N 252;
Коростенський міський голова В.Москаленко, Житомирська
область, від 21 серпня 2007 року N 12/1448;
заступник голови Приазовської районної ради Запорізької
області Калугін А.О., від 17 серпня 2007 року N 460/01-15;
голова Веселівської районної ради Запорізької області
Долженко С.В., від 20 серпня 2007 року N 215/01-07;
голова Розівської районної ради Запорізької області
Бабенко В.Я., від 20 серпня 2007 року N 01-29/434;
голова Марківської районної ради Луганської області
Гарбуз Ю.Г., від 20 серпня 2007 року N 157;
заступник голови Кілійської районної ради Одеської області
Карастойка Л.Д., від 20 серпня 2007 року N 13/305;
голова Карлівської районної ради Полтавської області
Світлик П.М., від 20 серпня 2007 року N 01-02/03/770;
голова Пирятинської районної ради Полтавської області
Рябоконь О.П., від 21 серпня 2007 року N 595;
заступник голови Високопільської районної ради Херсонської
області Коваленко А.С., від 20 серпня 2007 року N 336-1-20;
заступник голови Новотроїцької районної ради Херсонської
області Тарановський А.Ф., від 21 серпня 2007 року N 1/15-546.
24 серпня 2007 року надійшли документи щодо реєстрації
ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною
ініціативою, в тому числі подання, які підписали:
Білгород-Дністровський міський голова Даценко М.М., Одеська
область, від 21 серпня 2007 року N 35/3965.
25 серпня 2007 року надійшли документи щодо реєстрації
ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною
ініціативою, в тому числі подання, які підписали:
Шахтарський міський голова Наумович О.В., Донецька область,
від 20 серпня 2007 року N 01-14/2314;
секретар Маріупольської міської ради Донецької області
Маліков С.В., від 23 серпня 2007 року N 047-891;
голова Петропавлівської районної ради Дніпропетровської
області Тарєльнік В.Д., від 16 серпня 2007 року N 1в/403;
голова Магдалинівської районної ради Дніпропетровської
області Г.Мигур, від 22 серпня 2007 року N 02/09-307;
голова Слов'яносербської районної ради Луганської області
Подєйко М.В., від 20 серпня 2007 року N 01/11-214;
голова Станично-Луганської районної ради Луганської області
Білоус В.М., від 22 серпня 2007 року N 301;
голова Попаснянської районної ради Луганської області
Охрименко М.М., від 23 серпня 2007 року N 2/7-400.
голова Березанської районної ради Миколаївської області
Гуртовий В.М., від 22 серпня 2007 року N 03-15-239;
голова Кодимської районної ради Одеської області
Огінський С.В., від 20 серпня 2007 року N 261;
голова Любашівської районної ради Одеської області
Бурлаков М.В., від 20 серпня 2007 року N 22-01-28-301/253;
виконуючий обов'язки голови Татарбунарської районної ради
Одеської області Швець В.І., від 21 серпня 2007 року N 13р-28-536;
голова Ренійської районної ради Одеської області
Чумаченко В.В., від 23 серпня 2007 року N 01-22-357;
голова Новосанжарської районної ради Полтавської області
Лебедин Ю.Я., від 20 серпня 2007 року N 593/01-04;
голова Золочівської районної ради Харківської області
Горішній І.І., від 16 серпня 2007 року N 272;
голова Вовчанської районної ради Харківської області
Панов В.В., від 21 серпня 2007 року N 01-12/474;
Ватутінський міський голова Гончаренко В.О., Черкаська
область, від 14 серпня 2007 року N 673.
27 серпня 2007 року надійшли документи щодо реєстрації
ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною
ініціативою, в тому числі подання, які підписали:
Ясинуватський міський голова Іщенко-Гиллер Є.В, Донецька
область, від 20 серпня 2007 року N 02-9-1969-1;
Ровеньківський міський голова Онасенко О.О., Луганська
область, від 20 серпня 2007 року N 91.
28 серпня 2007 року надійшли документи щодо реєстрації
ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною
ініціативою, в тому числі подання, які підписали:
Луганський міський голова С.Кравченко, Луганська область, від
22 серпня 2007 року N 01-03-03/4972а;
Краматорський міський голова Костюков Г.А., Донецька область,
від 22 серпня 2007 року N 01-29-1565,
а також протоколи зборів громадян України щодо утворення
ініціативних груп всеукраїнського референдуму за народною
ініціативою, що відбулися в місті Дружківка Донецької області.
Розглянувши зазначені документи, Центральна виборча комісія
встановила.
Учасниками зборів схвалено пропозиції про доцільність
проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою та
затверджено формулювання питань, які пропонується винести на
всеукраїнський референдум:
"1. Чи підтримуєте Ви президентську форму правління, за якої
Президент України обирається всенародно, є главою держави і очолює
Уряд України?
2. Чи підтримуєте Ви парламентську форму правління, за якої
посада Президента України скасовується, Уряд України призначається
і звільняється Верховною Радою України, а Прем'єр-міністр України
є главою держави?
3. Чи підтримуєте Ви обрання та відкликання суддів народом?
4. Чи підтримуєте Ви розширення прав місцевого самоврядування
з наданням усім органам місцевого самоврядування права формувати
власні виконавчі органи?
5. Чи підтримуєте Ви встановлення дієвого контролю за владою
через надання конституційного статусу парламентській опозиції?
6. Чи підтримуєте Ви скасування недоторканності вищих
керівників держави, народних депутатів України та суддів?
7. Чи підтримуєте Ви скасування всіх пільг вищим керівникам
держави, посадовим особам та народним депутатам України?
8. Чи підтримуєте Ви позбавлення мандатів депутатів усіх
рівнів, які порушили обіцянки перед народом, - з наданням права
ухвалення відповідних рішень з'їздам партій (блоків)?
9. Чи підтримуєте Ви спрощення процедур проведення
всеукраїнських та місцевих референдумів для залучення народу до
безпосереднього здійснення влади?"
Здійснивши у межах своїх повноважень перевірку питань, які
пропонується винести на всеукраїнський референдум за народною
ініціативою, щодо їх відповідності Конституції України
( 254к/96-ВР ) та Закону України "Про всеукраїнський та місцеві
референдуми" ( 1286-12 ), Центральна виборча комісія відзначає
таке.
Відповідно до статей 1, 20 Закону України "Про Центральну
виборчу комісію" ( 1932-15 ) Комісія є постійно діючим
колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції
України ( 254к/96-ВР ), цього та інших законів України і наділений
повноваженнями щодо організації підготовки і проведення
всеукраїнського референдуму в порядку та в межах, встановлених цим
та іншими законами України.
Комісія організовує підготовку і проведення всеукраїнського
референдуму, реєструє ініціативні групи з всеукраїнського
референдуму, а також очолює систему комісій з референдуму, які
утворюються для організації підготовки та проведення
всеукраїнського референдуму.
Рішенням Конституційного Суду України від 27 березня
2000 року N 3-рп ( v003p710-00 ) (справа про всеукраїнський
референдум за народною ініціативою) сформульовано правову позицію,
за якою Конституційний Суд України вважає необґрунтованою думку,
згідно з якою ні Центральна виборча комісія, ні Президент України,
ні інші державні органи не повноважні здійснювати перевірку щодо
відповідності Конституції України ( 254к/96-ВР ) питань, що
пропонуються ініціативними групами громадян винести на
всеукраїнський референдум за народною ініціативою.
Враховуючи викладене, Центральною виборчою комісією здійснено
перевірку відповідності Конституції України ( 254к/96-ВР )
предмета всеукраїнського референдуму за народною ініціативою, який
запропонований на вищезазначених зборах громадян України.
Рішенням Конституційного Суду України від 5 жовтня 2005 року
N 6-рп ( v006p710-05 ) (справа про здійснення влади народом)
встановлено, що "результати народного волевиявлення у визначених
Конституцією ( 254к/96-ВР ) та законами України формах
безпосередньої демократії є обов'язковими". У зв'язку з цим
Конституційний Суд України, виходячи з положень статей 69, 72
Конституції України ( 254к/96-ВР ), висловив правову позицію, що у
разі схвалення питань всеукраїнським референдумом за народною
ініціативою, ці питання є обов'язковими для розгляду і прийняття
рішень відповідними органами державної влади в порядку,
визначеному Конституцією України ( 254к/96-ВР ), зокрема її
розділом XIII "Внесення змін до Конституції України", та законами
України (Рішення Конституційного Суду України від 27 березня
2000 року N 3-рп ( v003p710-00 ) (справа про всеукраїнський
референдум за народною ініціативою). Відповідно до цього Рішення
( v003p710-00 ) метою референдуму є з'ясування позиції громадян
України щодо низки актуальних питань та внесення у зв'язку з цим
відповідних змін до Основного Закону України ( 254к/96-ВР ).
Відповідно до статті 46 Закону України "Про всеукраїнський та
місцеві референдуми" ( 1286-12 ) з метою виявлення волі громадян
при вирішенні важливих питань загальнодержавного значення у
передбаченому цим Законом ( 1286-12 ) порядку можуть проводитися
всеукраїнські дорадчі опитування громадян України (консультативні
референдуми). Результати дорадчого опитування розглядаються і
враховуються при прийнятті рішень відповідними державними
органами. При цьому зазначено, що положення, зокрема статті 3
цього Закону ( 1286-12 ), яка має назву "Предмет всеукраїнського
референдуму", не застосовуються до дорадчого опитування громадян
України (консультативного референдуму).
Враховуючи, що питання, які пропонується винести на
всеукраїнський референдум, за змістом нерозривно пов'язані з
пропозицією щодо внесення змін до Конституції України
( 254к/96-ВР ), а відповідна пропозиція не вноситься, такі питання
не можуть бути предметом дорадчого опитування громадян України
(консультативного референдуму).
Крім того, згідно із Законом України "Про всеукраїнський та
місцеві референдуми" ( 1286-12 ) питання, які пропонується винести
на всеукраїнський референдум, мають бути чітко сформульованими, а
також містити назву проекту (проектів) закону, рішення, що
виноситься на референдум, і надавати можливість громадянину
відповісти "так" або "ні" на питання про прийняття або відхилення
цього проекту (проектів) (частина восьма статті 16, частина перша
статті 36 цього Закону ) ( 1286-12 ).
Таким чином, Конституція України ( 254к/96-ВР ) та закони
України передбачають проведення всеукраїнського референдуму, в
тому числі за народною ініціативою, лише як зобов'язального
(імперативного) референдуму, результати якого є обов'язковими для
розгляду і прийняття рішень відповідними органами державної влади
в порядку, визначеному Конституцією України ( 254к/96-ВР ) та
законами України.
Питання, затверджені зазначеними зборами громадян, відповідно
до статей 3, 5 Закону України "Про всеукраїнський та місцеві
референдуми" ( 1286-12 ) за своїм змістом не можуть бути предметом
всеукраїнського референдуму, оскільки не передбачають затвердження
законів щодо внесення змін до Конституції України ( 254к/96-ВР ),
прийняття, зміни або скасування законів України чи їх окремих
положень, прийняття рішень, що визначають основний зміст
Конституції України ( 254к/96-ВР ), законів України та інших
правових актів.
Необхідно також зазначити, що питання "Чи підтримуєте Ви
президентську форму правління, за якої Президент України
обирається всенародно, є главою держави і очолює Уряд України?",
"Чи підтримуєте Ви парламентську форму правління, за якої посада
Президента України скасовується, Уряд України призначається і
звільняється Верховною Радою України, а Прем'єр-міністр України є
главою держави?" за своїм змістом є взаємовиключаючими.
З огляду на зміст статті 36 Закону України "Про
всеукраїнський та місцеві референдуми" ( 1286-12 ) у разі
одночасного винесення на всеукраїнський референдум цих двох питань
для кожного з них встановлюється окремий бюлетень. У бюлетені для
голосування повинна міститися пропозиція громадянину відповісти
"так" або "ні" на питання, що виносяться на референдум. Згідно з
частиною другою статті 39 зазначеного Закону ( 1286-12 )
громадянин під час заповнення бюлетеня викреслює в ньому одне з
двох слів: "так" або "ні".
Частиною сьомою статті 41 цього Закону ( 1286-12 )
встановлено, що проект закону, рішення вважається ухваленим
громадянами, якщо за нього було подано більшість голосів громадян
від числа тих, хто взяв участь у референдумі. У разі якщо
більшість громадян подасть голоси за ствердну відповідь з обох
питань, результати референдуму матимуть суперечливий і такий, що
не може бути реалізованим у жодний спосіб, характер, відповідні
державні органи можуть бути практично позбавлені можливості
врахувати результати референдуму при прийнятті рішень також і як
результати дорадчого опитування (консультативного референдуму). Це
є неприпустимим з урахуванням Рішення Конституційного Суду України
від 5 жовтня 2005 року у справі N 1-5/2005 ( v006p710-05 ) (справа
про здійснення влади народом).
До питання "Чи підтримуєте Ви обрання та відкликання суддів
народом?"
Відповідно до частини третьої статті 5 Закону України "Про
всеукраїнський та місцеві референдуми" ( 1286-12 ) на
всеукраїнський референдум не виносяться питання, пов'язані з
обранням, призначеннями і звільненнями посадових осіб, що належать
до компетенції Верховної Ради України, Президента України та
Кабінету Міністрів України.
Відповідно до статті 128 Конституції України ( 254к/96-ВР )
призначення професійних суддів на посаду здійснюється Президентом
України. Всі інші судді, крім суддів Конституційного Суду України,
обираються Верховною Радою України безстроково в порядку,
встановленому законом.
Формулювання зазначеного питання також не дозволяє зробити
висновок щодо суб'єктів (Український народ, члени певної
територіальної громади тощо), які прийматимуть рішення про обрання
та відкликання окремого судді або всіх суддів України, у разі
ствердної відповіді на нього.
До питання "Чи підтримуєте Ви розширення прав місцевого
самоврядування з наданням всім органам місцевого самоврядування
права формувати власні виконавчі органи?"
Формулювання цього питання затверджено учасниками зборів без
урахування змісту поняття "місцеве самоврядування", встановленого
частиною першою статті 140 Конституції України ( 254к/96-ВР ),
згідно з якою місцеве самоврядування є правом територіальної
громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську
громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно
вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції
( 254к/96-ВР ) і законів України.
Використання прикметника "дієвий" у формулюванні питання "Чи
підтримуєте Ви встановлення дієвого контролю за владою через
надання конституційного статусу парламентській опозиції?"
унеможливлює точне розуміння та втілення у будь-які норми права як
ствердної, так і негативної відповіді громадян на нього. Однаковою
мірою такий висновок стосується і використання словосполучення
"вищі керівники держави" у питаннях "Чи підтримуєте Ви скасування
недоторканності вищих керівників держави, народних депутатів
України та суддів?", "Чи підтримуєте Ви скасування всіх пільг
вищим керівникам держави, посадовим особам та народним депутатам
України?"
Крім того, Конституційним Судом України неодноразово було
розглянуто проблему, пов'язану з реалізацією права на соціальний
захист, неприпустимістю обмеження конституційного права громадян
на достатній життєвий рівень, і сформульовано правову позицію,
згідно з якою Конституція ( 254к/96-ВР ) та закони України
виокремлюють певні категорії громадян України, що потребують
додаткових гарантій соціального захисту з боку держави. У рішеннях
Конституційного Суду України зазначалося, що пільги, компенсації,
гарантії є видом соціальної допомоги і необхідною складовою
конституційного права на достатній життєвий рівень, тому звуження
змісту та обсягу цього права шляхом прийняття нових законів або
внесення змін до чинних законів за статтею 22 Конституції України
( 254к/96-ВР ) не допускається (Рішення Конституційного Суду
України від 6 липня 1999 року N 8-рп/99 ( v008p710-99 ), від
20 березня 2002 року N 5-рп/2002 ( v005p710-02 ), від 17 березня
2004 року N 7-рп/2004 ( v007p710-04 ), від 1 грудня 2004 року
N 20-рп/2004) ( v020p710-04 ).
Поняття "посадова особа" та "посадова особа державного
органу" не є тотожними.
Відповідно до статті 2 Закону України "Про державну службу"
( 3723-12 ) посадовими особами вважаються керівники та заступники
керівників лише державних органів та їх апарату, інші державні
службовці, на яких законами або іншими нормативними актами
покладено здійснення організаційно-розпорядчих та
консультативно-дорадчих функцій.
У зв'язку з цим скасування всіх пільг посадовим особам
недержавних підприємств, установ чи організацій є звуженням змісту
та обсягу існуючих прав і свобод людини.
Конституція України ( 254к/96-ВР ) (стаття 74) встановлює, що
референдум не допускається щодо законопроектів, зокрема з питань
податків.
Пропоноване ж на всеукраїнський референдум питання
потребуватиме внесення змін до законів та правових актів, які
мають силу закону та регулюють відносини оподаткування громадян
(Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб" ( 889-15 ),
Декрету Кабінету Міністрів України "Про державне мито") ( 7-93 ),
оскільки одним із видів пільг, тобто встановлених законодавством
або іншими нормативними актами переваг, що надаються особі
порівняно з іншими громадянами, є звільнення певних категорій осіб
від сплати податків.
Питання "Чи підтримуєте Ви скасування всіх пільг вищим
керівникам держави, посадовим особам та народним депутатам
України?", яке пропонується винести на всеукраїнський референдум,
суперечить статтям 22, 74 Конституції України ( 254к/96-ВР ).
До питання "Чи підтримуєте Ви позбавлення мандатів депутатів
усіх рівнів, які порушили обіцянки перед народом, - з наданням
права ухвалення відповідних рішень з'їздам партій (блоків)?"
Інститут дострокового припинення повноважень народних
депутатів України та депутатів місцевих рад не містять
поняття "позбавлення депутата мандата". Пропорційна система, за
якою обираються народні депутати України, депутати Верховної Ради
Автономної Республіки Крим, депутати місцевих рад (крім сільських
та селищних), не дозволятиме встановлювати тих депутатів, які
можуть порушити "обіцянки перед народом", у зв'язку з неможливістю
існування як суб'єкта, так і об'єкта порушення. Отже, винесення на
всеукраїнський референдум зазначеного питання також буде
суперечити Конституції України ( 254к/96-ВР ) та Закону
України "Про всеукраїнський та місцеві референдуми" ( 1286-12 ).
До питання "Чи підтримуєте Ви спрощення процедур проведення
всеукраїнських та місцевих референдумів для залучення народу до
безпосереднього здійснення влади?"
Референдум є однією з форм безпосередньої демократії, через
яку здійснюється народне волевиявлення (стаття 69 Конституції
України) ( 254к/96-ВР ). Частиною першою статті 1 Закону України
"Про всеукраїнський та місцеві референдуми" ( 1286-12 )
встановлено, що референдуми проводяться з метою забезпечення
народовладдя і безпосередньої участі громадян в управлінні
державними та місцевими справами в Україні. Референдум - це спосіб
прийняття громадянами України шляхом голосування законів України,
інших рішень з важливих питань загальнодержавного і місцевого
значення.
Згідно з пунктом 20 частини першої статті 92 Конституції
України ( 254к/96-ВР ) організація і проведення референдумів
визначаються виключно законами України. Зазначені питання не
містять точно сформульованих законодавчих пропозицій, що
суперечить статті 3, частині восьмій статті 16, статті 46 Закону
України "Про всеукраїнський та місцеві референдуми" ( 1286-12 ).
Враховуючи викладене, відповідно до статей 22, 69, 74, 92,
128, 140 Конституції України ( 254к/96-ВР ), статей 1-3, 5, 16,
36, 46 Закону України "Про всеукраїнський та місцеві референдуми"
( 1286-12 ), керуючись статтями 1, 12, 13, пунктом 3 статті 17,
статтею 20 Закону України "Про Центральну виборчу комісію"
( 1932-15 ), Центральна виборча комісія п о с т а н о в л я є:
1. Відмовити в реєстрації ініціативним групам всеукраїнського
референдуму за народною ініціативою, утвореним на зборах громадян
України, документи про реєстрацію яких надійшли до Центральної
виборчої комісії за період з 23 до 28 серпня 2007 року, а саме:
селища Роздольне Автономної Республіки Крим;
міст Дружківка, Краматорськ, Маріуполь, Шахтарськ, Ясинувата
Донецької області;
села Новов'язівське Юр'ївського району, селищ Петропавлівка,
Магдалинівка Дніпропетровської області;
міста Коростень Житомирської області;
селищ Веселе, Приазовське, Розівка Запорізької області;
селищ Марківка, Слов'яносербськ, Станично-Луганське, міст
Попасна, Ровеньки Луганської області, міста Луганська;
селища Березанка Миколаївської області;
селища Зеленогірське Любашівського району, міст
Білгород-Дністровський, Кілія, Кодима, Татарбунари, Рені Одеської
області;
села Вікторія Пирятинського району, селища Нові Санжари,
міста Карлівка Полтавської області;
селища Золочів, міста Вовчанськ Харківської області;
селищ Архангельське Високопільського району, Сиваське
Новотроїцького району Херсонської області;
міста Ватутіне Черкаської області.
2. Цю постанову надіслати відповідним районним та міським
радам.
Голова Центральної виборчої комісії В.ШАПОВАЛ



вгору