Про звернення до Національної поліції України
Центрвиборчком; Постанова від 01.08.2017153
Документ v0153359-17, поточна редакція — Прийняття від 01.08.2017

ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ

ПОСТАНОВА

від 1 серпня 2017 року № 153

Про звернення до Національної поліції України

Верховна Рада України Постановою від 21 лютого 2017 року № 1879-VIII призначила позачергові вибори Здорівського сільського голови Васильківського району Київської області (далі - Здорівський сільський голова) на 30 квітня 2017 року.

Відповідно до частини четвертої статті 25, статті 26 Закону України "Про місцеві вибори" (далі - Закон) повноваження щодо організації та проведення зазначених місцевих виборів покладено на Здорівську сільську виборчу комісію Васильківського району Київської області (далі - Здорівська сільська виборча комісія), а також дільничну виборчу комісію виборчої дільниці № 320300.

30 квітня 2017 року дільнична виборча комісія виборчої дільниці № 320300 склала протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, на підставі якого 1 травня 2017 року Здорівською сільською виборчою комісією встановлено підсумки голосування та результати позачергових виборів Здорівського сільського голови 30 квітня 2017 року, про що складено відповідні протоколи.

Зазначені дії дільничної та територіальної виборчих комісій щодо підрахунку голосів виборців, встановлення підсумків голосування та результатів позачергових виборів Здорівського сільського голови 30 квітня 2017 року та складені виборчими комісіями відповідні протоколи було оскаржено в судовому порядку з підстав їх вчинення неповноважними складами відповідних виборчих комісій. При цьому встановлені вказаними виборчими комісіями результати волевиявлення виборців на позачергових виборах Здорівського сільського голови 30 квітня 2017 року - кількість голосів виборців, відданих за кандидатів на посаду Здорівського сільського голови, відомості, занесені до протоколів дільничної та територіальної виборчих комісій, жодним суб’єктом виборчого процесу не ставились під сумнів та не були оскаржені.

Постановою Васильківського міськрайонного суду від 2 травня 2017 року в справі № 362/2169/17, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 5 травня 2017 року, визнано протиправними дії дільничної виборчої комісії виборчої дільниці № 320300 щодо складання протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 320300 з позачергових виборів Здорівського сільського голови 30 квітня 2017 року, оскільки вони були вчинені неповноважним складом виборчої комісії, а сам протокол - недійсним.

Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 6 травня 2017 року в справі № 362/2167/17 визнано дії Здорівської сільської виборчої комісії "щодо встановлення підсумків голосування з виборів Здорівського сільського голови в Єдиному одномандатному виборчому окрузі та результатів виборів Здорівського сільського голови в Єдиному одномандатному виборчому окрузі, складенням відповідних Протоколів від 1 травня 2017 року" протиправними з підстав їх вчинення неповноважним складом виборчої комісії, а також зобов’язано Здорівську сільську виборчу комісію "встановити підсумки голосування з виборів Здорівського сільського голови в Єдиному одномандатному виборчому окрузі та результати виборів Здорівського сільського голови в Єдиному одномандатному виборчому окрузі складенням відповідних Протоколів".

7 травня 2017 року Здорівською сільською виборчою комісією ухвалено постанову № 10 "Про виконання Постанови Київського апеляційного адміністративного суду від 6 травня 2017 року по справі № 362/2167/17", якою, зокрема, зобов’язано дільничну виборчу комісію виборчої дільниці № 320300 надати їй дійсний протокол підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 320300 на позачергових виборах Здорівського сільського голови, складений повноважним складом комісії, разом із виборчою документацією, передбаченою статтями 79 - 82 Закону, для забезпечення можливості Здорівській сільській виборчій комісії встановити підсумки голосування та результати виборів у порядку та спосіб, передбачені статтями 83 та 85 Закону.

8 травня 2017 року дільнична виборча комісія виборчої дільниці № 320300 встановила факт відсутності виборчих бюлетенів та виборчих скриньок на виборчій дільниці, про що склала відповідний акт, та прийняла постанову № 1 "Про визнання недійсним голосування на виборчій дільниці № 320300 на позачергових виборах Здорівського сільського голови 30 квітня 2017 року", якою встановила, що "виборчі бюлетені зникли з дільниці разом з виборчими скриньками, виборчі скриньки відсутні взагалі і відсутність виборчих бюлетенів в кількості 100 відсотків від кількості отриманих виборцями на дільниці унеможливлює встановити зміст виборчих бюлетенів в кількості 100 відсотків від кількості отриманої виборцями на дільниці", внаслідок чого визнала голосування на виборчій дільниці недійсним, а також склала протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, не зазначивши жодних відомостей.

Здорівська сільська виборча комісія того самого дня також встановила факт відсутності виборчих бюлетенів та виборчих скриньок на виборчій дільниці № 320300, зафіксувавши це у відповідному акті, та ухвалила постанови № 11 "Про повторний перерахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 320300", № 12 "Про визнання недійсним голосування на виборчій дільниці № 320300" і № 13 "Про визнання Позачергових виборів Здорівського сільського голови, села Здорівка Васильківського району Київської області 30 квітня 2017 року такими, що не відбулись".

Крім того, Здорівською сільською виборчою комісією 8 травня 2017 року складено протоколи: про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 320300 з позачергових виборів Здорівського сільського голови 30 квітня 2017 року, про підсумки голосування з виборів Здорівського сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів Здорівського сільського голови, про результати позачергових виборів Здорівського сільського голови села Здорівка Васильківського району Київської області 30 квітня 2017 року в єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів Здорівського сільського голови, в яких відсутні передбачені Законом відомості.

Постанову вказаної виборчої комісії від 8 травня 2017 року № 13 "Про визнання Позачергових виборів Здорівського сільського голови, села Здорівка Васильківського району Київської області 30 квітня 2017 року такими, що не відбулись" скасовано постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 19 травня 2017 року в справі № 362/2379/17.

Разом з тим, 15 травня 2017 року Здорівська сільська виборча комісія знов ухвалила постанову "Про визнання Позачергових виборів Здорівського сільського голови, села Здорівка Васильківського району Київської області 30 квітня 2017 року такими, що не відбулись" - № 15, яка по суті повторила скасовану судом постанову від 8 травня 2017 року № 13.

Інших дій та рішень, які б свідчили про належне виконання Здорівською сільською виборчою комісією постанови Київського апеляційного адміністративного суду від 6 травня 2017 року в справі № 362/2167/17, нею вчинено не було, а отже, вказане рішення суду виборча комісія не виконала.

Зазначені обставини обумовили звернення до Центральної виборчої комісії членів територіальної громади села Здорівка Васильківського району Київської області (далі - село Здорівка) та кандидата на посаду Здорівського сільського голови Кобзар О.М. з мотивів порушення Здорівською сільською виборчою комісією їх виборчих прав і прав на участь у місцевому самоврядуванні.

Розглянувши вказані звернення, проаналізувавши наведені факти та вивчивши надані документи, Комісія 31 травня 2017 року постановою № 118 "Про окремі питання діяльності Здорівської сільської виборчої комісії Васильківського району Київської області" скасувала як незаконні постанови дільничної виборчої комісії виборчої дільниці № 320300 від 8 травня 2017 року № 1 та Здорівської сільської виборчої комісії від 7 травня 2017 року № 10, від 8 травня 2017 року № 11 і № 12, від 15 травня 2017 року № 15, а також з метою відновлення порушених прав членів територіальної громади села Здорівка зобов’язала зазначені дільничну та територіальну виборчі комісії у визначені строк і спосіб здійснити підрахунок голосів виборців, встановити підсумки голосування та результати позачергових виборів Здорівського сільського голови 30 квітня 2017 року, про що скласти відповідні протоколи та прийняти рішення згідно з частиною четвертою статті 85 Закону, подати Комісії звіт про виконання вказаної постанови та копії складених на її виконання протоколів та ухвалених рішень.

Того самого дня, після ухвалення Комісією зазначеної постанови, Здорівська сільська виборча комісія ухвалила постанову № 16 "Про призначення повторних позачергових виборів Здорівського сільського голови села Здорівка, Васильківського району, Київської області", яку обґрунтувала зобов’язанням, покладеним на неї постановою Васильківського міськрайонного суду від 31 травня 2017 року в справі № 362/2717/17 на підставі постанови від 15 травня 2017 року № 15, яку на той момент вже було скасовано постановою Комісії № 118.

При цьому вказане рішення суду, на виконання якого виборча комісія прийняла постанову № 16, станом на 31 травня 2017 року законної сили не набрало, а в подальшому було скасовано постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 12 липня 2017 року в справі № 362/2717/17 за результатами його перегляду за нововиявленими обставинами.

3 червня 2017 року постановою № 17 "Про виконання Постанови Центральної виборчої комісії від 31 травня 2017 р. за № 118 "Про окремі питання діяльності Здорівської сільської виборчої комісії Васильківського району Київської області" Здорівська сільська виборча комісія дійшла висновку про неможливість виконання пункту 6 резолютивної частини постанови Комісії від 31 травня 2017 року № 118, перебрала на себе повноваження суду і вдалась до аналізу вказаного рішення, заперечуючи встановлені Комісією факти і відмовляючись виконувати її вимоги.

Таким чином, дільничною виборчою комісією виборчої дільниці № 320300 та Здорівською сільською виборчою комісією у визначені постановою Центральної виборчої комісії від 31 травня 2017 року № 118 строки не було вчинено жодних дій, спрямованих на її виконання, в тому числі не складено визначених нею протоколів, не ухвалено відповідних рішень, не доставлено до Комісії звіту та копій відповідних документів, а отже, вказану постанову Комісії не виконано.

Виявивши систематичну протиправну бездіяльність зазначених дільничної та територіальної виборчих комісій, неодноразове прийняття Здорівською сільською виборчою комісією незаконних рішень, Комісія 15 червня 2017 року ухвалила постанову № 124 "Про окремі питання діяльності Здорівської сільської виборчої комісії Васильківського району Київської області", якою скасувала постанови Здорівської сільської виборчої комісії від 31 травня 2017 року № 16 та від 3 червня 2017 року № 17, а також припинила достроково повноваження всього складу дільничної виборчої комісії виборчої дільниці № 320300 та всього складу Здорівської сільської виборчої комісії у зв’язку із систематичним порушенням ними Конституції України та зобов’язала Васильківську районну виборчу комісію Київської області (далі - Васильківська районна виборча комісія) затвердити новий склад дільничної виборчої комісії виборчої дільниці № 320300 та сформувати новий склад Здорівської сільської виборчої комісії.

Крім того, пунктами 6, 7 зазначеної постанови Комісії дільничну виборчу комісію виборчої дільниці № 320300 та Здорівську сільську виборчу комісію (після затвердження та сформування відповідно їх нових складів) було повторно зобов’язано вчинити передбачені Законом дії з метою встановлення результатів позачергових виборів Здорівського сільського голови 30 квітня 2017 року: дільничну виборчу комісію - здійснити підрахунок голосів виборців на вказаній виборчій дільниці і скласти про це протокол, сільську виборчу комісію - на підставі вказаного протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців встановити підсумки та результати зазначених виборів шляхом складання відповідних протоколів, із встановленням строків вчинення таких дій. Також на Здорівську сільську виборчу комісію знов було покладено обов’язок подати Комісії звіт про виконання її постанови, копії складених на її виконання документів та ухвалених рішень.

Указана постанова Комісії була предметом судового розгляду, і постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 21 червня 2017 року в справі № 875/10/17, яка набрала законної сили, її визнано такою, що прийнята з дотриманням вимог законодавства України.

На виконання постанови Центральної виборчої комісії від 15 червня 2017 року № 124 Васильківська районна виборча комісія 18 червня 2017 року ухвалила постанови № 8 "Про новий склад Здорівської сільської виборчої комісії Васильківського району Київської області" та № 9 "Про новий склад дільничної виборчої комісії виборчої дільниці № 320300", а 19 червня 2017 року постановою № 10 внесла зміни до складу вказаної дільничної виборчої комісії.

Проте дільнична виборча комісія виборчої дільниці № 320300 після затвердження її нового складу та Здорівська сільська виборча комісія після сформування її нового складу у встановлені постановою Центральної виборчої комісії від 15 червня 2017 року № 124 строки не вчинили дій щодо її виконання.

Бездіяльність зазначеної дільничної виборчої комісії щодо виконання рішення Комісії також визнано постановою Київського окружного адміністративного суду від 27 червня 2017 в справі № 810/2169/17 та постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 29 червня 2017 року в справі № 362/3172/17.

Крім того, у встановлений указаною постановою Комісії строк - до 26 червня 2017 року - Здорівською сільською виборчою комісією не доставлено до Центральної виборчої комісії звіту про виконання цієї постанови, копій визначених протоколів виборчих комісій та рішення про результати позачергових виборів Здорівського сільського голови 30 квітня 2017 року.

Отже, дільничною виборчою комісією виборчої дільниці № 320300 та Здорівською сільською виборчою комісією постанову Центральної виборчої комісії від 15 червня 2017 року № 124 також не виконано.

Постанови Васильківської районної виборчої комісії від 18 червня 2017 року № 8 "Про новий склад Здорівської сільської виборчої комісії Васильківського району Київської області", № 9 "Про новий склад дільничної виборчої комісії виборчої дільниці № 320300" та від 19 червня 2017 року № 10 "Про зміни дільничної виборчої комісії виборчої дільниці № 320300" було оскаржено до суду і за результатами судового розгляду постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 28 червня 2017 року в справі № 810/2135/17 визнано протиправною та скасовано постанову Васильківської районної виборчої комісії від 18 червня 2017 року № 9 "Про новий склад дільничної виборчої комісії виборчої дільниці № 320300" в частині включення до її складу Стефанова А.І. та Шрейдер О.А. від кандидатів на посаду Здорівського сільського голови Хоменко Д.С. та Отруби В.С. відповідно.

Унаслідок ухвалення Київським апеляційним адміністративним судом зазначеної постанови кількісний склад указаної дільничної виборчої комісії зменшився до 10 осіб, що порушує вимоги пункту 2 частини третьої статті 23 Закону, а отже, ця виборча комісія стала неповноважною, що унеможливило виконання нею визначених Законом функцій та покладених Комісією обов’язків.

Оскільки Васильківська районна виборча комісія у період з дня ухвалення постанови Київського апеляційного адміністративного суду в справі № 810/2135/17 - з 28 червня 2017 року до 21 липня 2017 року - не забезпечила відновлення повноважень дільничної виборчої комісії виборчої дільниці № 320300, чим фактично заблокувала роботу дільничної виборчої комісії виборчої дільниці № 320300 майже на місяць, Комісія постановою від 21 липня 2017 року № 139 "Про окремі питання діяльності Васильківської районної виборчої комісії Київської області" зобов’язала її розглянути питання про внесення змін до складу зазначеної дільничної виборчої комісії шляхом включення до її складу двох осіб за поданням голови Васильківської районної виборчої комісії.

Васильківська районна виборча комісія лише 25 липня 2017 року ухвалила постанову № 11 "Про зміни в складі дільничної виборчої комісії виборчої дільниці № 320300", якою на виконання постанови Комісії від 21 липня 2017 року № 139 до складу вказаної дільничної виборчої комісії були включені дві особи за поданням голови Васильківської районної виборчої комісії.

Комісія також зазначає, що на сьогодні Здорівська сільська виборча комісія свідомо та зухвало продовжує вчиняти незаконні дії.

Так, 17 липня 2017 року Здорівська сільська виборча комісія ухвалила постанову № 19, якою вирішила здійснити повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 32030 на підставі виборчої документації, що перебуває на зберіганні в архівному секторі, та скласти про це протокол.

Того самого дня голова Здорівської сільської виборчої комісії звернулась до голови Васильківської районної державної адміністрації Київської області Одинця В.І. (далі - Васильківська РДА), голови Васильківської районної ради Київської області Баласинович Н.О. та завідувача архівного сектору Васильківської районної державної адміністрації Київської області Книшева В.В. (далі - архівний сектор) із заявою про забезпечення доступу членів цієї виборчої комісії до документації з позачергових виборів Здорівського сільського голови 30 квітня 2017 року.

На підставі резолюції голови Васильківської РДА архівний сектор у той самий день - 17 липня 2017 року - о 16 годині організував доступ Здорівської сільської виборчої комісії до вказаної виборчої документації, а спеціально створена комісія для виконання Порядку доступу до виборчої документації тимчасового строку зберігання передала її Здорівській сільській виборчій комісії, яка з нею працювала до 23 год 44 хв, після чого виборчу документацію знову було опечатано та повернуто до архівного сектору.

19 липня 2017 року Здорівська сільська виборча комісія за участю спеціально створеної комісії для виконання Порядку доступу до виборчої документації тимчасового строку зберігання повторно розпакувала виборчу документацію та здійснила повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 320300, на його підставі склала протоколи про повторний підрахунок голосів виборців на вказаній виборчій дільниці, про підсумки голосування з виборів Здорівського сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі та про результати виборів Здорівського сільського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі, а також ухвалила постанову № 24 "Про результати позачергових виборів Здорівського сільського голови 30 квітня 2017 року".

Разом з тим, зазначені рішення та дії Здорівської сільської виборчої комісії грубо порушують вимоги Закону та постанов Комісії, оскільки підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 320300 з використанням виборчої документації, що перебуває на зберіганні в архівному секторі, може здійснювати виключно дільнична виборча комісія цієї виборчої дільниці.

Крім того, повторний підрахунок голосів виборців територіальною виборчою комісією не є тотожним підрахунку голосів виборців дільничною виборчою комісією, оскільки не лише здійснюється різними суб’єктами, а й має різні правові підстави та наслідки.

Отже, вчинені Здорівською сільською виборчою комісією дії щодо повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 320300, встановлення підсумків та результатів позачергових виборів Здорівського сільського голови 30 квітня 2017 року та прийняте рішення про результати таких виборів здійснені у спосіб, не передбачений Законом та рішеннями Комісії, та суперечать їм.

Указані дії та рішення Здорівської сільської виборчої комісії визнано протиправними постановою Васильківського районного суду від 27 липня 2017 року в справі № 362/3802/17, якою також визнано недійсним складений виборчою комісією 19 липня 2017 року протокол про результати виборів Здорівського сільського голови та скасовано її постанову від 19 липня 2017 року № 24.

Крім того, Комісія зазначає, що голова Васильківської РДА Одинець В.І. та завідувач архівного сектору Книшев В.В. були поінформовані (їм надіслано копії постанов Центральної виборчої комісії від 31 травня 2017 року № 118 та від 15 червня 2017 року № 124), що дії з підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 320300 повинна здійснювати виключно відповідна дільнична виборча комісія, натомість вони безпідставно організували доступ до виборчої документації та надали можливість провести підрахунок голосів виборців іншим особам.

Також пунктом 3 Порядку доступу до виборчої документації тимчасового строку зберігання, затвердженого Наказом Міністерства юстиції України від 13 травня 2015 року № 674/5, встановлено, що доступ до виборчої документації надається на підставі заяви, що подається до архіву особисто або поштою, зокрема електронною.

Проте за наявною в Комісії інформацією 19 липня 2017 року доступ Здорівській виборчій комісії до виборчої документації архівний сектор надав із порушенням указаного Порядку, без звернення з відповідною заявою.

Зазначені обставини свідчать про можливі ознаки вчинення вказаними посадовими особами кримінального правопорушення, передбаченого статтею 364 Кримінального кодексу України.

Центральна виборча комісія звертає увагу, що постановою Комісії від 15 червня 2017 року № 124 було спрямовано матеріали про порушення дільничною виборчою комісією виборчої дільниці № 320300 та Здорівською сільською виборчою комісією Конституції України та законів України для проведення перевірки викладених у них обставин та вжиття заходів реагування відповідно до законодавства України до Головного управління Національної поліції в Київській області.

Проте станом на сьогодні жодного повідомлення від Головного управління Національної поліції в Київській області про результати розгляду вказаних матеріалів чи вжиті заходи до Комісії не надійшло.

У зв’язку з викладеним Центральна виборча комісія вважає за необхідне зазначити таке.

Статтями 21, 22 Конституції України встановлено, що права і свободи людини є невідчужуваними та непорушними, конституційні права і свободи гарантуються.

Так, громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування (стаття 38 Основного Закону України).

Відповідно до статті 140 Конституції України місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об’єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України в порядку, встановленому законом.

Частиною першою статті 5, частиною першою статті 12 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що система місцевого самоврядування включає, зокрема, сільського голову, який є головною посадовою особою територіальної громади села (добровільного об’єднання в одну територіальну громаду жителів кількох сіл).

Територіальні громади на основі загального, рівного, прямого виборчого права обирають шляхом таємного голосування сільського голову, який очолює виконавчий орган ради та головує на її засіданнях (стаття 141 Конституції України).

Сільський голова згідно з частиною 4 статті 42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" забезпечує здійснення у межах наданих законом повноважень органів виконавчої влади на відповідній території, додержання Конституції та законів України, виконання актів Президента України та відповідних органів виконавчої влади, а також представляє територіальну громаду, раду та її виконавчий комітет у відносинах з державними органами, іншими органами місцевого самоврядування, об’єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форм власності, громадянами, а також у міжнародних відносинах відповідно до законодавства.

Таким чином, прийняття незаконних рішень, вчинення протиправних дій та бездіяльності дільничною виборчою комісією виборчої дільниці № 320300, Здорівською сільською виборчою комісією та Васильківською районною виборчою комісією протягом тривалого часу не лише перешкоджають реалізації виборцями села Здорівка своїх виборчих прав, а й позбавляють членів цієї сільської територіальної громади належного представництва їх інтересів у визначений законодавством України спосіб.

Згідно з частиною першою статті 1 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" Комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів у порядку та в межах, установлених законами України.

Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів (пункт 1 частини першої статті 19 Закону).

Частиною першою статті 2 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" встановлено, що Комісія в межах своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України.

Якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок, засобів масової інформації чи з інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому законом порядку (частина перша статті 16 Закону України "Про Центральну виборчу комісію").

Центральна виборча комісія здійснює контроль за додержанням законодавства про місцеві вибори на всій території України (пункт 2 статті 21 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", пункт 1 частини першої статті 24 Закону).

Частиною першою статті 13 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" передбачено, що рішення Комісії, прийняте в межах її повноважень, є обов’язковим для виконання всіма суб’єктами відповідного виборчого процесу, в тому числі відповідними виборчими комісіями нижчого рівня.

За змістом частини четвертої статті 19 Закону рішення Центральної виборчої комісії є обов’язковими для виконання всіма суб’єктами виборчого процесу, в тому числі територіальними, дільничними виборчими комісіями, а також органами виконавчої влади, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, об’єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями.

Невиконання, неналежне, несвоєчасне виконання рішень Комісії відповідно до частини шостої статті 13 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" тягне за собою відповідальність, встановлену законом.

Частиною п’ятою статті 124 Конституції України передбачено, що судові рішення ухвалюються судами іменем України і є обов’язковими до виконання на всій території України.

Згідно з частиною першою статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України постанова або ухвала суду, яка набрала законної сили, є обов’язковою для осіб, які беруть участь у справі, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України.

Невиконання судових рішень тягне за собою відповідальність, встановлену законом (частина третя статті 14 зазначеного Кодексу).

Відповідно до частини першої статті 20 Закону виборчі комісії з місцевих виборів є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення відповідних місцевих виборів і забезпечувати додержання та однакове застосування законодавства України про місцеві вибори.

Виборчі комісії зобов’язані діяти відповідно до Конституції України та законів України (частина третя статті 19 Закону).

Натомість, як свідчать наведені обставини, дільнична виборча комісія виборчої дільниці № 320300, Здорівська сільська виборча комісія та Васильківська районна виборча комісія систематично та послідовно приймають рішення, вчиняють протиправні дії та допускають бездіяльність, які не ґрунтуються на вимогах законів України, порушують основоположні принципи і засади виборчого процесу, права суб’єктів виборчого процесу, а отже, свідомо, грубо, зухвало та систематично порушують принципи і засади виборчого процесу в Україні та гарантовані Конституцією і законами України виборчі права громадян - членів територіальної громади села Здорівка.

Центральна виборча комісія також зауважує, що послідовне протизаконне ігнорування зазначеними виборчими комісіями обов’язкових до виконання рішень комісії вищого рівня та судових рішень підтверджує систематичне та грубе порушення цими комісіями та їх членами вимог Конституції України та законів України.

Систематичні, триваючі з квітня 2017 року порушення зазначеними виборчими комісіями законодавства України, що неодноразово були зафіксовані рішеннями судів та Комісії, свідчать про наявність протиправного злочинного умислу в діях їх членів щодо встановлення результатів позачергових виборів Здорівського сільського голови з метою перешкоджання реалізації виборчих прав громадян України та діяльності інших суб’єктів виборчого процесу, в тому числі Центральної виборчої комісії, і мають ознаки кримінальних правопорушень, передбачених статтями 157, 382 Кримінального кодексу України.

Окрему увагу необхідно звернути на відомості, внесені Здорівською сільською виборчою комісією до складеного 19 липня 2017 року протоколу про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 320300, зокрема, на кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними, а також кількість голосів виборців, поданих за кандидатів на посаду Здорівського сільського голови, які послідовно відтворені у складених того самого дня цією виборчою комісією протоколах про підсумки голосування та результати виборів Здорівського сільського голови.

Різниця між зазначеними відомостями, внесеними до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 320300, складеного відповідною дільничною виборчою комісією 30 квітня 2017 року, та до протоколу про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 320300, складеного Здорівською сільською виборчою комісією 19 липня 2017 року, становить більше 400 бюлетенів, при цьому відомості щодо загальної кількості виборців, які взяли участь у голосуванні, в обох протоколах збігаються і становлять 586 осіб.

Окремо слід зазначити, що у судовому засіданні при розгляді Васильківським районним судом справи № 362/3802/17 встановлено, що члени спеціально створеної комісії для виконання Порядку доступу до виборчої документації тимчасового строку зберігання під час розкриття пакетів, що перебували у мішку з виборчою документацією, були видалені з приміщення архіву та військомату, в будинку якого він розташований. Голова Здорівської сільської виборчої комісії, присутня в судовому засіданні, пояснити підстави для визнання недійсними 433 виборчих бюлетенів не змогла.

Значні зміни у відомостях щодо кількості голосів виборців, поданих за кандидатів на посаду Здорівського сільського голови, внаслідок чого кардинально змінилися результати волевиявлення членів територіальної громади села Здорівка, відсутність правового обґрунтування таких змін, а також проведення 19 липня 2017 року Здорівською сільською виборчою комісією повторного підрахунку голосів виборців, встановлення підсумків голосування та результатів указаних виборів за відсутності кандидатів на посаду Здорівського сільського голови, їх довірених осіб, спостерігачів можуть свідчити про фальсифікацію зазначених протоколів, пошкодження виборчих бюлетенів, тобто про вчинення кримінальних правопорушень, передбачених статтями 158, 158-2 Кримінального кодексу України.

Згідно з частиною четвертою статті 13 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" в разі виявлення у процесі розгляду питання на засіданні Комісії ознак вчинення злочину чи іншого правопорушення Комісія приймає рішення про звернення до відповідних правоохоронних органів та передає їм відповідні матеріали.

Частиною першою статті 2 Закону України "Про Національну поліцію" визначено, що завданнями поліції є надання поліцейських послуг у сферах забезпечення публічної безпеки і порядку; охорони прав і свобод людини, а також інтересів суспільства і держави; протидії злочинності. Частиною першою статті 23 указаного Закону встановлено, що поліція відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, здійснює превентивну та профілактичну діяльність, спрямовану на запобігання вчиненню правопорушень; виявляє причини та умови, що сприяють вчиненню кримінальних та адміністративних правопорушень, вживає у межах своєї компетенції заходів для їх усунення; вживає заходів з метою виявлення кримінальних, адміністративних правопорушень; припиняє виявлені кримінальні та адміністративні правопорушення; здійснює своєчасне реагування на заяви та повідомлення про кримінальні, адміністративні правопорушення або події; здійснює досудове розслідування кримінальних правопорушень у межах визначеної підслідності; вживає заходів для забезпечення публічної безпеки і порядку в публічних місцях.

З огляду на зазначене Комісія вважає за необхідне звернутися до Національної поліції України та передати копії матеріалів з питання встановлення результатів позачергових виборів Здорівського сільського голови 30 квітня 2017 року для проведення перевірки вказаних обставин та вжиття заходів реагування відповідно до законодавства України.

Враховуючи викладене, відповідно до статей 38, 71 Конституції України, статті 19, частини першої статті 20 Закону України "Про місцеві вибори", керуючись статтями 1 - 3, 11 - 13, пунктом 2 статті 21, частиною другою статті 27 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:

1. Звернутися до Національної поліції України та передати копії матеріалів з питання встановлення результатів позачергових виборів Здорівського сільського голови Васильківського району Київської області 30 квітня 2017 року для проведення перевірки викладених обставин та вжиття заходів реагування відповідно до законодавства України.

2. Копії цієї постанови надіслати дільничній виборчій комісії виборчої дільниці № 320300, Здорівській сільській виборчій комісії Васильківського району Київської області, Васильківській районній виборчій комісії Київської області, Васильківській районній державній адміністрації Київської області, архівному сектору Васильківської районної державної адміністрації Київської області, Національній поліції України.

3. Цю постанову оприлюднити на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.

Заступник Голови
Центральної виборчої комісії


Ж.УСЕНКО-ЧОРНА



вгору