Document v2084359-14, current version — Adoption on October 28, 2014

ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ

ПОСТАНОВА

від 28 жовтня 2014 року № 2084

Про заяви Радикальної Партії Олега Ляшка та кандидата у народні депутати України в загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі Ляшка О.В., зареєстровані в Центральній виборчій комісії 23 жовтня 2014 року за № 21-34-39999 та № 21-34-40003

До Центральної виборчої комісії 23 жовтня 2014 року надійшли заяви Радикальної Партії Олега Ляшка та кандидата у народні депутати України в загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі на позачергових виборах народних депутатів України 26 жовтня 2014 року Ляшка Олега Валерійовича про притягнення посадових осіб ТОВ "Телерадіокомпанія "Студія 1+1" до адміністративної відповідальності за статтею 212-11 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

На обґрунтування заявлених вимог Радикальною Партією Олега Ляшка зазначається, що 30 вересня, 2 та 6 жовтня 2014 року в ефірі телеканалу "1+1" у програмі телевізійної служби новин "ТСН" поширено інформацію, яку вказана партія вважає недостовірною.

У зв’язку із цим Радикальна Партія Олега Ляшка 8 жовтня 2014 року звернулася до ТОВ "Телерадіокомпанія "Студія 1+1" відповідно до частини тринадцятої статті 74 Закону України "Про вибори народних депутатів України" з письмовою вимогою про надання можливості оприлюднити відповідь на інформацію, яку партія вважає недостовірною. Відповіді на вимогу зазначеної партії надано не було.

До заяви Радикальної Партії Олега Ляшка додано копію постанови Подільського районного суду міста Києва від 16 жовтня 2014 року в справі № 758/12213/14-а.

У свою чергу кандидатом у народні депутати України в загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі Ляшком О.В. у поданій ним заяві вказується, що 2 та 3 жовтня 2014 року в ефірі телеканалу "1+1" у програмі телевізійної служби новин "ТСН" поширено інформацію, яку він вважає недостовірною.

Згідно з частиною тринадцятою статті 74 Закону України "Про вибори народних депутатів України" Ляшко О.В. звернувся до ТОВ "Телерадіокомпанія "Студія 1+1" з письмовою вимогою про надання можливості оприлюднити відповідь, отриману вказаним товариством 9 жовтня 2014 року. Натомість відповіді на зазначену вимогу Ляшком О.В. отримано не було.

До заяви Ляшка О.В. додано копію постанови Подільського районного суду міста Києва від 16 жовтня 2014 року в справі № 758/12212/14-а.

До Центральної виборчої комісії 27 жовтня 2014 року надійшли пояснення фінансового директора ТОВ "Телерадіокомпанія "Студія 1+1" Пахольчука Я.В., відповідно до яких наказом Генерального директора цього товариства від 1 вересня 2014 року № 74 його призначено відповідальною особою в телерадіокомпанії з питань, пов’язаних з проведення позачергових виборів народних депутатів України 26 жовтня 2014 року.

Письмові вимоги Радикальної Партії Олега Ляшка та кандидата у народні депутати України в загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі Ляшка О.В. опублікувати їх відповіді до ТОВ "Телерадіокомпанія "Студія 1+1" надійшли 9 жовтня 2014 року.

Відповідь на вказані вимоги Пахольчуком Я.В. було підготовлено, підписано та передано для реєстрації та відправки 13 жовтня 2014 року, тобто в останній день строку, в який повинна бути надана така відповідь, що припадав на неділю, яка в телерадіокомпанії є вихідним днем.

Натомість через велику завантаженість працівників телерадіокомпанії зазначену відповідь зареєстровано 14 жовтня 2014 року та надіслано вказаним партії та кандидату в депутати поштою 15 жовтня 2014 року.

На підтвердження зазначеного Пахольчуком Я.В. додано копію наказу Генерального директора ТОВ "Телерадіокомпанія "Студія 1+1" від 1 вересня 2014 року № 74 "Про надання повноважень, пов’язаних із призначенням позачергових виборів народних депутатів", витяг із колективного договору між адміністрацією та трудовим колективом, відповідно до якого у товаристві встановлюється п’ятиденний робочий тиждень (вихідні дні - субота та неділя), копію листа-відповіді кандидату в народні депутати України Ляшку О.В. та Радикальній Партії Олега Ляшка від 14 жовтня 2014 року № 28469, пояснення адміністратора телерадіокомпанії Трегубенко Д.В., згідно з якими нею 13 жовтня 2014 року отримано для реєстрації зазначений лист-відповідь, проте через об’єктивні обставини та велику завантаженість його було зареєстровано у журналі вихідної кореспонденції наступного дня та надіслано вказаним партії та кандидату поштою.

Розглянувши подані до Центральної виборчої комісії заяви Радикальної Партії Олега Ляшка та кандидата у народні депутати України Ляшка О.В., пояснення фінансового директора ТОВ "Телерадіокомпанія "Студія 1+1" Пахольчука Я.В., додані до них матеріали, Комісія встановила.

Відповідно до частини тринадцятої статті 74 Закону України "Про вибори народних депутатів України" політична партія - суб’єкт виборчого процесу, кандидат у народні депутати України мають право звернутися до засобу масової інформації, що оприлюднив інформацію, яку партія або кандидат вважають недостовірною, з вимогою опублікувати їх відповідь. Засіб масової інформації, що оприлюднив відповідний матеріал, не пізніш як через три дні після дня звернення з вимогою про відповідь, але не пізніш останнього дня перед днем голосування зобов’язаний надати політичній партії, кандидату у народні депутати України, щодо яких поширено недостовірну інформацію, можливість оприлюднити відповідь: надати такий самий ефірний час відповідно на телебаченні чи радіо або опублікувати в друкованому засобі масової інформації наданий партією чи кандидатом матеріал, який повинен бути набраний таким самим шрифтом і розміщений під рубрикою "відповідь" на тому ж місці шпальти в обсязі не меншому, ніж обсяг повідомлення, що спростовується. Відповідь повинна містити посилання на відповідну публікацію в друкованому засобі масової інформації, передачу на телебаченні, радіо та на інформацію, що спростовується. Відповідь не повинна містити прямих закликів до голосування або не голосування за певні політичні партії, кандидатів у народні депутати України. Відповідь має бути оприлюднена без додатків, коментарів та скорочень і здійснюватися за рахунок засобу масової інформації. Відповідь на відповідь не надається.

Як установлено постановою Подільського районного суду міста Києва від 16 жовтня 2014 року в справі № 759/12213/14-а, Радикальна Партія Олега Ляшка 8 жовтня 2014 року звернулася до ТОВ "Телерадіокомпанія "Студія 1+1" на підставі частини тринадцятої статті 74 Закону України "Про вибори народних депутатів України" з вимогою про надання можливості оприлюднити відповідь на інформацію, яка була поширена в ефірі телеканалу "1+1" у програмі телевізійної служби новин "ТСН" 30 вересня, 2 та 6 жовтня 2014 року та яку зазначена партія вважає недостовірною.

ТОВ "Телерадіокомпанія "Студія 1+1" надано відповідь Радикальній Партії Олега Ляшка тільки 14 жовтня 2014 року, тобто з порушенням трьохденного строку після дня звернення політичної партії із вимогою.

У зв’язку із цим указаним рішенням суду визнано протиправною бездіяльність ТОВ "Телерадіокомпанія "Студія 1+1" щодо ненадання Радикальній Партії Олега Ляшка права на відповідь згідно з вимогою від 8 жовтня 2014 року. Зобов’язано зазначену телерадіокомпанію протягом трьох днів з дня набрання законної сили рішенням суду, але не пізніше останнього дня перед днем голосування, надати Радикальній Партії Олега Ляшка право на відповідь тривалістю не менше 12 хвилин 34 секунди в такий самий ефірний час телевізійної служби новин "ТСН" у формі створення попереднього відеозапису відповіді з посиланням на зміст сюжетів "Вінницький осередок партії Ляшка звинуватив свого лідера в маніпуляціях" від 30 вересня 2014 року, "Прокуратура подозревает Ляшко в незаконной торговле землей" від 2 жовтня 2014 року, "Бывшие винницкие однопартийцы Олега Ляшка попросили прощения у земляков" від 2 жовтня 2014 року, "Олігарх часів Януковича йде на вибори від партії Ляшка" від 6 жовтня 2014 року.

Разом з тим, постановою Подільського районного суду міста Києва від 16 жовтня 2014 року в справі № 758/12212/14-а встановлено, що кандидатом у народні депутати України в загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі Ляшком О.В. 8 жовтня 2014 року на адресу ТОВ "Телерадіокомпанія "Студія 1+1" направлено письмову вимогу про надання можливості оприлюднити відповідь на інформацію, поширену 2 та 3 жовтня 2014 року на телеканалі "1+1", яку зазначений кандидат вважає недостовірною. Така вимога отримана телерадіокомпанією 9 жовтня 2014 року.

Водночас на порушення частини тринадцятої статті 74 Закону України "Про вибори народних депутатів України" відповідь на вказану вимогу надано ТОВ "Телерадіокомпанія "Студія 1+1" листом, датованим 14 жовтня 2014 року та відправленим на адресу кандидата у народні депутати України Ляшка О.В. 15 жовтня 2014 року.

З огляду на викладене вказаною постановою Подільського районного суду міста Києва визнано протиправною бездіяльність ТОВ "Телерадіокомпанія "Студія 1+1", яка виявилася в ненаданні кандидату в народні депутати України на позачергових виборах народних депутатів України 26 жовтня 2014 року Ляшку О.В. права на відповідь. Зобов’язано зазначену телерадіокомпанію протягом трьох днів з дня набрання рішенням суду законної сили, але не пізніш останнього дня перед днем голосування, надати вказаному кандидату в народні депутати України право на відповідь тривалістю не менше 9 хвилин 53 секунди у вечірній програмі телевізійної служби новин "ТСН" телеканалу "1+1" о 19 годині 30 хвилин у формі розміщення попередньо записаного сюжету відповіді Ляшка О.В. щодо змісту поширеної інформації в сюжетах "ТСН" "Прокуратура подозревает Ляшко в незаконной торговле землей" від 2 жовтня 2014 року та "У Олега Ляшко есть уголовная наследственность" від 3 жовтня 2014 року.

Зважаючи на обставини та факти, встановлені зазначеними судовими рішеннями, з урахуванням положень частини тринадцятої статті 74 Закону України "Про вибори народних депутатів України", останнім днем строку, в який ТОВ "Телерадіокомпанія "Студія 1+1" повинно поінформувати про можливість оприлюднити відповідь, згідно з письмовими вимогами Радикальної Партії Олега Ляшка та кандидата у народні депутати України Ляшка О.В. від 8 жовтня 2014 року, що надійшли на адресу телерадіокомпанії 9 жовтня 2014 року, є неділя 12 жовтня 2014 року.

Відповідно до статті 73 Кодексу законів про працю України неробочими днями є вихідні дні: субота і неділя.

Частиною третьою статті 11 Закону України "Про вибори народних депутатів України" визначено, що органи виконавчої влади, у тому числі спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади з реалізації державної політики у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади з питань реалізації державної політики у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, а також суди, виборчі комісії, правоохоронні органи (прокуратура, міліція), органи Державного реєстру виборців організовують свою роботу під час виборчого процесу, в тому числі у вихідні дні та в день голосування, таким чином, щоб забезпечити прийом і розгляд документів щодо підготовки та проведення виборів депутатів, позовних заяв, скарг та звернень виборчих комісій у строки та спосіб, установлені цим Законом.

Отже, Законом України "Про вибори народних депутатів України" вимога щодо організації роботи, зокрема, у вихідні дні, на засоби масової інформації не розповсюджується.

Водночас зазначеним Законом установлений особливий порядок обчислення строків (стаття 17), яким визначено, що строки, визначені у цьому Закону, обчислюються в календарних днях; в окремих випадках строки обчислюються в годинах або хвилинах.

За таких обставин ТОВ "Телерадіокомпанія "Студія 1+1" відповідно до положень спеціального закону про вибори народних депутатів України як юридична особа порушила вимоги Закону України "Про вибори народних депутатів України" в частині строків надання можливості оприлюднити відповідь.

Разом з тим, Центральна виборча комісія зазначає, що відповідно до статті 7 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі - КУпАП) ніхто не може бути підданий заходу впливу у зв’язку з адміністративним правопорушенням інакше як на підставах і в порядку, встановлених законом. Провадження в справах про адміністративні правопорушення здійснюється на основі суворого додержання законності.

Згідно з частиною першою статті 9 КУпАП адміністративним правопорушенням (проступком) визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність.

Адміністративне правопорушення визнається вчиненим умисно, коли особа, яка його вчинила, усвідомлювала протиправний характер своєї дії чи бездіяльності, передбачала її шкідливі наслідки і бажала їх або свідомо допускала настання цих наслідків (стаття 10 КУпАП).

Відповідно до статті 14 КУпАП посадові особи підлягають адміністративній відповідальності за адміністративні правопорушення, пов’язані з недодержанням установлених правил у сфері охорони порядку управління, державного і громадського порядку, природи, здоров’я населення та інших правил, забезпечення виконання яких входить до їх службових обов’язків.

Статтею 212-11 КУпАП передбачено адміністративну відповідальність посадової особи за ненадання відповідному суб’єкту виборчого процесу, щодо якого оприлюднено інформацію, яку він вважає недостовірною, на його вимогу (звернення) можливості у визначеному законом порядку оприлюднити відповідь щодо такої інформації.

Відтак об’єктом зазначеного адміністративного проступку є суспільні відносини у сфері виборчого процесу. Об’єктивна сторона правопорушення виявляється у ненаданні відповідному суб’єкту виборчого процесу, щодо якого оприлюднено інформацію, яку він вважає недостовірною, на його вимогу (звернення) можливості у визначеному законом порядку оприлюднити відповідь щодо такої інформації (формальний склад). Суб’єктом адміністративного проступку є посадова особа засобу масової інформації, що оприлюднив інформацію. Суб’єктивна сторона правопорушення визначається ставленням до наслідків і характеризується наявністю вини у формі умислу.

Як вбачається з пояснень фінансового директора ТОВ "Телерадіокомпанія "Студія 1+1" Пахольчука Я.В., який є відповідальною особою з питань, пов’язаних з проведення позачергових виборів народних депутатів України 26 жовтня 2014 року, доданого до них листа-відповіді Радикальній Партії Олега Ляшка та кандидату в народні депутати України Ляшку О.В. на їх письмові вимоги, пояснень адміністратора телерадіокомпанії Трегубенко Д.В., посадовою особою ТОВ "Телерадіокомпанія "Студія 1+1" Пахольчуком Я.В. вжито дії щодо надання можливості вказаним політичній партії та кандидату оприлюднити відповідь щодо інформації, яку вони вважали недостовірною, шляхом підготовки та підписання листа, яким суб’єктів звернення з вимогою поінформовано про готовність телерадіокомпанії створити відеозапис відповіді та в подальшому оприлюднити його у телепередачі "ТСН" о 19 годині 30 хвилин.

Отже, посадова особа ТОВ "Телерадіокомпанія "Студія 1+1" у межах своєї компетенції вчинила у строки, визначені Законом України "Про вибори народних депутатів України", дії щодо надання відповідним суб’єктам виборчого процесу можливості оприлюднити відповідь на інформацію, яку вони вважали недостовірною.

Таким чином, відсутня обов’язкова складова правопорушення - наявність вини у формі умислу.

Статтею 61 Конституції України передбачено, що юридична відповідальність особи має індивідуальний характер.

За таких обставин підстави для задоволення заяв Радикальної Партії Олега Ляшка та кандидата у народні депутати України в загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі Ляшка О.В. відсутні.

Разом з тим, Центральна виборча комісія вважає за необхідне зауважити.

Відповідно до пункту 2-2 частини першої статті 255 КУпАП протоколи про правопорушення мають право складати, зокрема, голова, заступник голови, секретар, інші члени виборчої комісії, комісії з референдуму щодо правопорушень, передбачених статтями 212-7, 212-9, 212-11 - 212-20 КУпАП.

Водночас указане положення КУпАП не є конкретним та визначає широке коло осіб, які мають право складати протоколи про адміністративні правопорушення.

Так, Конституцією України передбачено проведення в України виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, а також всеукраїнського та місцевих референдумів, організація підготовки і проведення яких покладається на відповідні виборчі комісії та комісії з референдуму.

Згідно зі статтею 1 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" Комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів у порядку та в межах, встановлених цим та іншими законами України.

Центральна виборча комісія очолює систему виборчих комісій та комісій з референдуму, які утворюються для організації підготовки та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, всеукраїнського референдуму. Комісія здійснює контроль за діяльністю та консультативно-методичне забезпечення виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, та комісій з місцевих референдумів.

Повноваження Голови Центральної виборчої комісії, заступників Голови Комісії, секретаря Комісії та членів Комісії визначаються відповідно статтями 26 - 29 Закону України "Про Центральну виборчу комісію".

Для підготовки і проведення виборів до Верховної Ради України утворюються окружні та дільничні виборчі комісії з виборів народних депутатів України, які є спеціальними колегіальними органами, що утворюються на час підготовки і проведення вказаних виборів.

Систему виборчих комісій, що здійснюють підготовку і проведення виборів Президента України, крім Центральної виборчої комісії, становлять окружні та дільничні виборчі комісії з виборів Президента України, що утворюються в порядку, встановленому Законом України "Про вибори Президента України", на визначений цим Законом строк.

Виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласні, районні, міські, районні у містах, селищні, сільські виборчі комісії (далі - територіальні виборчі комісії), що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів, є постійно діючими колегіальними органами. Члени територіальної виборчої комісії здійснюють свої повноваження до сформування на чергових місцевих виборах у порядку, передбаченому Законом України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів", нового складу відповідної територіальної виборчої комісії.

Водночас дільничні виборчі комісії з місцевих виборів утворюються лише на час проведення відповідних місцевих виборів.

Окружні та дільничні комісії з всеукраїнського референдуму є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення всеукраїнського референдуму та забезпечувати додержання та однакове застосування законодавства України про всеукраїнський референдум.

Повноваження окружних комісій з всеукраїнського референдуму закінчуються через п’ятнадцять днів, а дільничних комісій з всеукраїнського референдуму - через десять днів після оголошення Центральною виборчою комісією результатів всеукраїнського референдуму (частини друга, третя статті 44 Закону України "Про всеукраїнський референдум").

Виборчі комісії та комісії з референдуму утворюються у складі голови, заступника голови, секретаря та членів комісії. Кількісний склад виборчих комісій та комісій з референдуму не є однаковим та передбачається відповідним законом про вибори або референдум.

Спеціальним законом, що регулює порядок підготовки і проведення виборів або референдуму, визначаються повноваження зазначених виборчих комісій, комісій з референдуму, а також статус членів цих комісій.

Отже, при правозастосуванні положення пункту 2-2 частини першої статті 255 КУпАП відсутнє чітке розуміння, хто з членів якої виборчої комісії або комісії з референдуму, яким чином і коли повинен узяти на себе обов’язок складання відповідних протоколів про адміністративне правопорушення.

Таким чином, у законодавстві України існує прогалина щодо визначення виду виборчої комісії, комісії з референдуму, члени якої уповноважені складати протокол про адміністративне правопорушення.

Відповідно до пункту 2 частини першої статті 150 Конституції України, пункту 4 частини першої статті 13 Закону України "Про Конституційний Суд України" офіційне тлумачення Конституції України та законів України належить до повноважень Конституційного Суду України.

Згідно зі статтею 43 Закону України "Про Конституційний Суд України" суб’єктами права на конституційне звернення з питань дачі висновків Конституційним Судом України у випадку, передбаченому пунктом 4 статті 13 цього Закону, є громадяни України, іноземці, особи без громадянства та юридичні особи.

З огляду на відсутність у законодавстві України чіткого розмежування повноважень членів виборчих комісій та комісій з референдуму щодо складання протоколів про адміністративні правопорушення відповідно до пункту 2-2 частини першої статті 255 КУпАП є необхідність звернутися до Конституційного Суду України з метою офіційного тлумачення зазначеного положення КУпАП у системному зв’язку з відповідними положеннями Законів України "Про Центральну виборчу комісію", "Про вибори народних депутатів України", "Про вибори Президента України", "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів", "Про всеукраїнський референдум", що регламентують правовий статус виборчих комісій, комісій з референдуму та членів цих комісій.

Враховуючи викладене, відповідно до статті 61, частини першої статті 150 Конституції України, частини тринадцятої статті 74 Закону України "Про вибори народних депутатів України", статей 7, 10, 14, 212-11, пункту 2-2 частини першої статті 255 Кодексу України про адміністративні правопорушення, статей 13, 43 Закону України "Про Конституційний Суд України", керуючись статтями 3, 11 - 13, частинами першою, третьою статті 14, частинами першою, другою, шостою статті 15, пунктом 13 статті 17 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:

1. У задоволенні заяв Радикальної Партії Олега Ляшка та кандидата в народні депутати України в загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі на позачергових виборах народних депутатів України 26 жовтня 2014 року Ляшка Олега Валерійовича, зареєстрованих у Центральній виборчій комісії 23 жовтня 2014 року за № 21-34-39999 та № 21-34-40003 відповідно, відмовити.

2. Визнати необхідним звернутися до Конституційного Суду України за офіційним тлумаченням положення пункту 2-2 частини першої статті 255 Кодексу України про адміністративні правопорушення в системному зв’язку з відповідними положеннями Законів України "Про Центральну виборчу комісію", "Про вибори народних депутатів України", "Про вибори Президента України", "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів", "Про всеукраїнський референдум", що регламентують правовий статус виборчих комісій, комісій з референдуму та членів цих комісій.

3. Копії цієї постанови надіслати Радикальній Партії Олега Ляшка та кандидату в народні депутати України Ляшку О.В.

4. Цю постанову оприлюднити на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.

Голова
Центральної виборчої комісії


М.ОХЕНДОВСЬКИЙ



on top