Щодо рентної плати за спеціальне використання води
Державна фіскальна служба; Консультації від 03.08.20183415/6/99-99-12-02-03-15/ІПК
Документ v3415872-18, поточна редакція — Прийняття від 03.08.2018

ДЕРЖАВНА ФІСКАЛЬНА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ

03.08.2018  № 3415/6/99-99-12-02-03-15/ІПК

Щодо рентної плати за спеціальне використання води

Державна фіскальна служба України на звернення Підприємств на отримання індивідуальної податкової консультації щодо справляння рентної плати за спеціальне використання води (далі - Рентна плата) та визначення об'єкта оподаткування Рентною платою, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), повідомляє.

Підприємство поінформувало, що при здійсненні господарської діяльності у сфері житлово-комунального господарства надає послуги підприємствам, установам, організаціям і населенню з централізованого водопостачання та водовідведення, є платником Рентної плати та має низку питань, а саме:

"1. Чи можна Підприємству при визначенні з 01.01.2018 об'єкта оподаткування за спеціальне використання води керуватися роз'ясненнями, наданими листом ДФС України від 08.05.2018 № 1388/4/99-99-12-02-03-13.

2. Яким чином у такому разі Підприємству необхідно заповнювати три окремі додатки 5 з різними коефіцієнтами (величинами): "0", "0,3" та "1" до звітної податкової декларації з рентної плати.

3. Які обсяги води, постачені для задоволення питних і санітарно-гігієнічних потреб споживачам, які не є суб'єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та водовідведення, але належать до споживачів, визначених у пп. 255.4.1 п. 255.4 ст. 255 Кодексу, Підприємству можна включати до окремого додатка 5 з коефіцієнтом (величиною) "0" звітної податкової декларації з рентної плати.

4. Чи можна Підприємству включати до окремого додатка 5 з коефіцієнтом (величиною) "0" звітної податкової декларації з рентної плати обсяги води, постачені наступним споживачам:

1) населенню (фізичним особам) для задоволення питних і санітарно-гігієнічних потреб;

2) юридичним особам та фізичним особам - підприємцям, які використовують воду виключно для задоволення питних і санітарно-гігієнічних потреб населення, у тому числі своїх робітників;

3) ОСББ, ЖБК, які отриману воду використовують для задоволення питних і санітарно-гігієнічних населення, у тому числі для обслуговування місць загального користування та прибудинкової території;

4) теплопостачальним організаціям згідно окремого договору, які отриману воду повністю підігрівають та постачають населенню для задоволення їх санітарно-гігієнічних потреб в гарячій воді;

5) теплопостачальним організаціям згідно окремого договору, які отриману воду повністю використовують для задоволення питних і санітарно-гігієнічних потреб населення в холодній воді, у тому числі своїх робітників.

Щодо визначення об'єкта оподаткування Рентною платою (п. 1 звернення)

З метою забезпечення ефективного адміністрування об'єктів оподаткування Рентною платою (при неврегульованому Кодексом порядку обліку обсягів води, що відрізняються за собівартістю), виходячи з фактичних обсягів використаної платником води (підземної, поверхневої) з водних об'єктів, ДФС надала методичні рекомендації щодо особливостей декларування податкових зобов'язань з Рентної плати суб'єктами господарювання, які здійснюють діяльність у сфері централізованого водопостачання у разі наявності у них більш ніж один об'єкт оподаткування Рентною платою, що викладені у листі ДФС від 08.05.2018 № 1388/4/99-99-12-02-03-13 та розміщені на офіційному веб-порталі ДФС у рубриці: Податки, збори, платежі / Загальнодержавні податки / Рентна плата / Рентна плата за спеціальне використання води / листи.

Щодо визначення об'єкта оподаткування та звільнення від справляння Рентної плати (п. п. 3-4 звернення)

Основні елементи оподаткування Рентною платою визначені у ст. 255 Кодексу.

Зокрема, пунктом 255.3 ст. 255 Кодексу встановлено, що об'єктом оподаткування Рентною платою є фактичний обсяг води, який використовують водокористувачі. При цьому термін "фактичний обсяг води, який використовують" визначений лише у пп. 255.11.2 п. 255.11 ст. 255 Кодексу, як обсяг, що зазначений у дозвільному документі на здійснення спеціального водокористування як ліміт забору води з водного об'єкта (пп. 4 п. 5 Порядку видачі дозволів на спеціальне водокористування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2002 № 321) без встановлення спеціального порядку обліку таких обсягів забору води.

Перелік випадків, за яких фактичний обсяг використаної платником води не виключається з об'єкта оподаткування Рентною платою, але на який платникам Рентної плати надана податкова преференція, що полягає у наданому Кодексом праві не справляти Рентну плату в частині об'єкта оподаткування Рентною платою, що відповідає використаним ними обсягам води, які визначені п. 255.4 ст. 255 Кодексу. Зокрема, обсяги води, які зазначені у п. п. 1-3 п. 4 Звернення, є частиною об'єкта оподаткування Рентною платою, який відповідає обсягам води, які передбачені умовою пп. 255.4.1 п. 255.4 ст. 255 Кодексу як такі, що використані платником Рентної плати для задоволення санітарно-гігієнічних потреб без справляння Рентної плати.

Разом з тим п. 255.4 ст. 255 Кодексу не передбачає умови звільнення від оподаткування Рентною платою обсягів води, які реалізовані іншому суб'єкту господарювання, який використовує таку воду в підприємницькій діяльності, наприклад, підігріву для теплопостачання.

Оскільки обсяги води, що відповідають умовам п. 255.4 ст. 255 Кодексу, є об'єктом оподаткування Рентною платою, на який поширюється звільнення від оподаткування, то при декларуванні такої частини об'єкта оподаткування Рентною платою слід застосувати коефіцієнт у розмірі 0 (нуль), що при обчисленні податкових зобов'язань власне і забезпечить дотримання вимог п. 255.4 ст. 255 Кодексу щодо звільнення від оподаткування Рентною платою.

Щодо особливостей декларування податкових зобов'язань з Рентної плати суб'єктами господарювання, які здійснюють діяльність у сфері централізованого водопостачання, у разі наявності більш ніж один об'єкт оподаткування Рентною платою (п. 2 звернення)

Величина податкового зобов'язання з Рентної плати для кожної відповідної частини об'єкта оподаткування Рентною платою є результатом множення (алгебраїчного добутку) 3 (трьох) елементів такої плати - об'єктів оподаткування (обсяги використаної води), ставок плати, а також коефіцієнтів (пп. 255.11.2 п. 255.11 ст. 255 Кодексу). При цьому коефіцієнти у ст. 255 Кодексу мають ознаки як податкових преференцій, так і фінансових санкцій.

Наприклад, п. 255.4 ст. 255 Кодексу визначає преференцію у формі звільнення від оподаткування частини об'єкта оподаткування Рентною платою, який відповідає обсягам води, що використані для забезпечення питних та санітарно-гігієнічних потреб. При цьому при декларуванні податкових зобов'язань з Рентної плати для вказаної частини об'єкта оподаткування Рентною платою, спеціальний порядок обліку якої Кодексом не встановлено, але 2 (два) елементи - об'єкти оподаткування і ставка Рентної плати мають числове значення, третій елемент - коефіцієнт необхідно застосувати у розмірі 0 (нуль), що в результаті множення (алгебраїчного добутку) таких величин власне і забезпечить дотримання вимог п. 255.4 ст. 255 Кодексу щодо звільнення від оподаткування, тобто нульове податкове зобов'язання з Рентної плати.

Частина об'єкта оподаткування Рентною платою, що відповідає різниці між таким визначеним пп. 255.11.2 п. 255.11 ст. 255 Кодексу об'єктом та його частиною, Рентна плата за який не справляється, згідно із Ліцензійними умовами та Правилами поділяється на дві частини, які розрізняються за цільовим призначенням та технологічною спрямованістю.

До першої частини об'єкта оподаткування Рентною платою належить дві складові, що виникають на різних технологічних ступенях формування послуги із централізованого водопостачання (далі - Технологічна частина), Перша складова Технологічної частини об'єкта оподаткування Рентною платою включає обсяги води, що використані, наприклад, Товариством, для належного забезпечення умов водопостачання в частині втрат та технологічних витрат з приведення обсягів води до нормативів питної води. Друга складова Технологічної частини об'єкта оподаткування Рентною платою - обсяги води, що використані Товариством, наприклад, для належного забезпечення умов водопостачання при транспортуванні мережею, зокрема, поповнення мережі обсягами води в частині компенсації технологічних втрат з метою підтримання регламентованого робочого тиску мережі для належного забезпечення умов водопостачання при наданні комунальної послуги.

Порядок розрахунку величини Технологічної частини об'єкта оподаткування Рентною платою для суб'єктів господарювання, які надають послуги з централізованого водопостачання та/або водовідведення, встановлено Методикою розрахунку технологічних витрат питної води підприємствами, які надають послуги з централізованого водопостачання та/або водовідведення, затвердженою наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 25 червня 2014 року № 181, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 03 вересня 2014 року за № 1064/25841.

До другої частини об'єкта оподаткування Рентною платою включаються обсяги води, що використані Товариством, наприклад, для надання всім категоріям споживачів послуги з постачання питної води (далі - Товарна частина). Особливої уваги в цій частині об'єкта оподаткування Рентною платою заслуговують обсяги води, на які п. 255.4 ст. 255 Кодексу надана податкова преференція у формі звільнення від справляння Рентної плати.

Податкові преференції для обсягів води в частині об'єкта оподаткування Рентною платою ст. 255 Кодексу не надані іншим категоріям споживачів, а податкові зобов'язання Товариства з Рентної плати, які обчислюються у податковій декларації з коефіцієнтом 1 (одиниця), а витрати по їх виконанню згідно із п. 1.6 Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 10 березня 2016 року № 302, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 19 квітня 2016 року за № 593/28723 (далі - Порядок, Тариф), включається до Тарифу для забезпечення економічного відшкодування споживачами Товариству його витрат із сплати Рентної плати, за частину об'єкта оподаткування Рентною платою, що постачена споживачам, яким не надано податкової преференції.

Товариство, керуючись п. 2.1 Порядку, що затверджений у 2016 році та без змін діє і після покладення на Товариство у 2018 році обов'язку платника Рентної плати, при уточненні розміру Тарифу на 2018 рік, затверджений постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 21 червня 2018 року № 539 "Про внесення змін до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 16 червня 2016 року № 1141", самостійно визначило обсяги води, на які згідно із п. 1.6 Порядку Товариством понесені витрати, пов'язані із сплатою податків у загальновиробничих витратах, що є аналогічним 2016 року, - періоду, коли Товариство застосовувало встановлену п. 255.7 ст. 255 Кодексу податкову преференцію в частині обсягів води, яка складає Технологічну частину об'єкта оподаткування Рентною платою, та декларує податкові зобов'язання з Рентної плати щодо вказаної частини об'єкта оподаткування Рентною платою із застосуванням у розрахунках коефіцієнта 0,3.

Податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).



вгору